Gå til innhold

Rødming - et psykisk problem?


aeonx

Anbefalte innlegg

Jeg har en nær venn som lider av rødming, noe som er blitt så plagsomt at denne vurderer operasjon. Jeg har hørt at mye av grunnen til rødming rett og slett skyldes psyken. Stemmer dette? Hvordan medisiner kan være alternativer til operasjon, og hvilke bivirkninger følger disse? Videre vet jeg at friskprosenten på operasjon er liten, og man kan i tillegg risikere å slite med alvorligere ting i etterkant. Hva anbefaler du? Rødmingen er meget hemmende for personen, som også har store problemer med å forholde seg til forsamlinger av folk pga dette. Personalmøter, videre utdanning etc er vanskelig. Hvordan kan man bli kvitt problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iblant er det vel ikke alltid like opplagt om psykiske plager kommer av rødming eller rødming forårsaker psykiske plager. Er ganske sikker på at det uansett kan bli en negativ spiral der rødmingen forsterker psykiske plager og omvendt.

Når leger er villige til å utføre rødmeoperasjoner er det nærliggende å tro at de i en del tilfeller ser dette som det minste av flere onder. Hva som er best for den enkelte kommer man vel fram til etter en grundig dialog med spesialist. Jeg går ut fra at andre løsninger prøves før man velger operasjon.

Mitt førstevalg ville vært å komme til et punkt der man ikke brydde seg om at man rødmet. Men det er nok ikke et realistisk mål for alle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg ble kvitt min rødming med å slutte å bry meg om det. Det er kjempetøft, men det går. Man er gjerne redd for hva folk vil si når en får oppmerksomheten mot seg og er redd for å dumme seg ut. En kan jo prøve å si til seg selv at man ikke må være så ego at alle skal gå rundt å tenke på hva man ha sagt hele tiden. Om du tenker på deg selv, så går ikke du rundt å tenker på hva andre har sagt, gjør du? Man glemmer det som regel med en gang. Ler litt kanskje, og så glemmer man det. Ikke husker vi alltid hvordan disse menneskene så ut en gang, etter fem minutter.

Det hjalp meg, men det er jo ikke sikkert det er løsningen for din venn.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...