Gå til innhold

Utbrent?


Nixx

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene som går skole og jobber deltid. Har sjelden fri, en eller begge av aktivitetene opptar stort sett hver dag. Jobber innen et service/transportyrke, preget av stress og til dels dårlig arbeidsmiljø, hvor jeg føler meg lite verdsatt som arbeidstaker. Har holdt på slik i snart to år, det siste året har jeg blitt stadig mer sliten (tåler mindre og mindre aktivitet), umotivert, glemsom og irritabel (ofte også aggressiv). Har ofte hodepine (migrene?) som gjør det vanskelig å gjennomføre jobb/skole, periodiske magesmerter og slitne/stive muskler. Hele situasjonen føles håpløs, strekker ikke til lenger. Kan jeg være i faresonen for "utbrenthet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg synes mer det høres som stress og at du bør kutte ned på noen av de aktivitetene dine. Du er altfor ung til å gå i veggen nå. Jeg vil si at med skole og en jobb som du egentlig ikke trives i, samt private aktiviteter så lever du ett vel hektisk liv. Dersom du ikke er hundre prosent nødt til å jobbe så bør du kanskje vurdere å kutte, enten ned eller helt ut.

En annen løsning er at du jobber ett år og legger deg opp noe penger, for så å studere neste år. Da kan du kanskje få deg en annen jobb som du trives bedre i.

Tretthet, hodepine og motløshet høres for meg, som er mor til to tenåringer, ut som helt typisk stress.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjenner ikke til utbrenthet så godt (så dette er ingen ekspertkommentar), men har hatt lignende symptomer som deg som begynte på samme måte.

Vet ikke om bakgrunnen for dine plager har likhetstrekk med mine. Hvordan er det ellers, -sover du godt om natten? -Får du puste ordentlig med magen?

Syns absolutt du har gode grunner til å ta det du sliter med på alvor. Har du mulighet til en periode med nedstressing og egenomsorg, fokus på noe som gleder deg, gir deg energi, be om sykemelding fra jobben?

Fysioterapi kan hjelpe mot stive muskler og hodepine (det henger ofte sammen), og varme bad, solarium, lett trening med uttøyning o.l

Uansett er det en god start å ta kontakt med fastlegen din for å forklare situasjonen. H*n skulle ideelt sett kunne komme med forslag til løsninger og lindring. Det er ikke noe å vente med. Hvis du er tilknyttet et studiested har de ofte en helsetjeneste du ev. kan benytte.

Når hodet verker, musklene blir stive og kroppen din blir trett, er det en måte å fortelle at den er overbelastet, som igjen kan føre til irritabelt humør, konsentrasjonsvansker osv. Å lytte til kroppen er det jeg etter hvert har erfart er det beste, selv om det kan føles vanskelig med hensyn til ytre omstendigheter og annet tull.

Ønsker deg lykke til uansett hva du finner ut å gjøre!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Du har typiske stresssymptomer som du bør gjøre noe med. Du er for ung til å være utbrent. Gå til lege og få hjelp MED EN GANG før du blir utbrent. Det er ikke sikkert at det er jobb eller skole som er årsaken. Går først og rådfør deg med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utbrent, i den grad dette overhode finnes, er du nok ikke. Men du er sliten og lei. Kanskje du skulle tenke på å endre noe i livet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

En kan kalle dette med flere navn, og det kan utvikle seg til ting som også kan diagnostiseres ved forskjellige navn.

Men det som er verdt å merke seg er at en KAN IKKE BRUKE MER ENERGI ENN EN HAR! Energien går i perioder, derfor må en ta hensynt til dette. Kroppen VARSLER DEG om at du må roe det ned nå.Du kan velge ikke å lytte til den, da vil den TVINGE deg til å lytte, ved å gjøre deg ute av stand til å takle dagliglivet. Lar du det gå så langt, så kan det være litt av en jobb å komme opp igjen!

Jeg hadde nemlig sjansen til å ta hensyn til meg selv. Jeg trodde ikke det var nødvendig. Før jeg oppdaget at det var for sent å hente meg inn igjen. Jeg er uføretrygdet nå. Kanskje blir jeg bedre om noen år, kanskje ikke.

Jeg fikk samme råd som jeg gav deg først i innlegget mitt, men jeg lyttet heller ikke. For en TROR ikke det gjelder akkurat en selv...

Da er du advart! Mer kan jeg ikke gjøre. Eller jeg kan jo be deg gå til legen og legge fram problemet, så kan han hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...