Gå til innhold

NHD: Ortivin og SSRI


Gjest Dett i nesen

Anbefalte innlegg

Gjest Dett i nesen

I flg. pakningsvedlegget til Otrivin (nesespray) skal man rådføre seg med lege ved samtidig bruk av midler mot depresjon.

Hvorfor? Hva er "skummelt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

I felleskatalogen står det

"Interaksjoner: En forsterkning av de systemiske effekter av xylometazolin ved samtidig bruk av trisykliske eller tetrasykliske antidepressiva kan ikke utelukkes, særlig ved overdosering."

Det ser ikke ut til å gjelde SSRI? Trisykliske antidepressiva er den gamle typen AD som feks Surmontil, og tetrasykliske antidepressiva innebærer iallfall Tolvon/Mianserin.

Men jeg håper NHD svarer, for jeg selv går på trisykliske antidepressiva, og har aldri tenkt på at man skal passe på bruken av nesespray når man går på det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

I felleskatalogen står det

"Interaksjoner: En forsterkning av de systemiske effekter av xylometazolin ved samtidig bruk av trisykliske eller tetrasykliske antidepressiva kan ikke utelukkes, særlig ved overdosering."

Det ser ikke ut til å gjelde SSRI? Trisykliske antidepressiva er den gamle typen AD som feks Surmontil, og tetrasykliske antidepressiva innebærer iallfall Tolvon/Mianserin.

Men jeg håper NHD svarer, for jeg selv går på trisykliske antidepressiva, og har aldri tenkt på at man skal passe på bruken av nesespray når man går på det :o

Er ikke lege, men jeg har brukt Otrivin og en hel haug andre nesesprayer uten at det har gitt meg noe problemer i forhold til AD. Bruker Efexor, som jo tilhører de mer moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Er ikke lege, men jeg har brukt Otrivin og en hel haug andre nesesprayer uten at det har gitt meg noe problemer i forhold til AD. Bruker Efexor, som jo tilhører de mer moderne.

Efexor er vel..uhm..SNRI eller.no? (uten at jeg helt sikkert husker) men ser ut til at det er effekten av nesesprayen på resten av kroppen som øker. Det er neppe farlig, men siden de har tatt seg bryet med å nevne det på pakningsvedlegget, så er det jo verdt å finne ut hva det vil si iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor dette står i pakningsvedlegget, men kan ikke finne noe om det når jeg søkte opp Otrivin på http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Fant heller ikke noe på siden for interaksjoner (om medisiner som ikke går sammen) på http://www.druid.uio.no/ (Der skriver man inn de medisinene man vil sammenligne, f.eks. otrivin cipramil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...