Gå til innhold

NHD, kan du hjelpe? Hvor finner jeg rette behandlingsmåte?


Gjest uten fast nick nå

Anbefalte innlegg

Gjest uten fast nick nå

Hei psykiater,

jeg håper du kan hjelpe meg litt.

Jeg er en jente som for tiden er i et svært godt forhold, og vi tar sikte på å gifte oss.

Det eneste som er vårt/mitt problem, er at jeg har en tendens til å hakke løs på den fortiden han har. Han har tidligere levd nokså utsvevende, noe jeg ikke har gjort - og jeg har, etter å ha gransket meg selv, funnet ut at årsaken til at jeg hakker på ham og sier jeg ikke stoler helt på ham, er min frykt for at han skal finne på å engang i et ekteskap bli utsvevende igjen. Jeg er rett og slett redd for fremtiden og hva den kan føre med seg.

Når det er sagt må jeg fortelle også noen fakta: Han har ,i sitt utsvevende liv, alltid vært singel. Han lever idag et helt annnet liv.Han har heller aldri gjort noenting mot meg som tilsier at jeg ikke kan stole på ham. Han er ekstremt ærlig.

Jeg innser at egentlig dreier ikke mitt problem seg om ham, men det ligger hos meg. Jeg har tidligere hatt samme type problemer i andre forhold.

Men nå er det nok, denne gutten vil jeg ha, og vi ønsker gifte oss. Men før det må jeg bli kvitt det at jeg klandrer ham for hans fortid og ikke helt stoler på ham. Som sagt, ser jeg at dette ligger hos meg, antakelig påvirket av hva JEG har med meg i bagasjen : voldtekt, en del svik av kjærester, skilsmissbarn og vært i et mishandlende forhold. Alt dette er bearbeidet hos psykiatere. jeg bruker ingen medisiner,har ingen diagnose, men ser jo at jeg er eksponert for angst.

HVEM bør jeg snakke med om dette? Selv har jeg følgende forslag:

1) Min aller første (og i mine øyne beste) psykiater, som hjalpe meg med voldtekt og probl rundt det å være skilsmissebarn?

2) En annen psykiater som hjalp meg ettter det mishandlingsforholdet jeg var i?

3) En eller anen familiterapeut?

4) En som driver med tankefeltterapi e.l ?

HVA bør jeg gjøre og hvem er det fornuftig å henvende seg til?

Ser DU hva som er problemet her? Og er dette en case for psykiatrien?

Håper du kan hjelpe meg.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. eller 2. evt en annen psykolog/psykiater.

Dette er ikke familieterapi. Som du korrekt skriver, ligger dette problemet hos deg.

Terapien bør være fokusert nettopp på det problemet du beskriver.

Jeg vil foreslå kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...