Gå til innhold

NHD/ - ECT FUNKER!!!!!


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Etter kun en omgang med ECT behandling merker jeg helt klart forskjell.Den "striesekken" jeg tidligere hadde følelsen av å ha trekt ned over hodet, samt den ekstreme tregheten i kroppen er borte.

Og enda har jeg 11 omganger med ECT igjen.Er så utrolig glad for at jeg fikk prøve ECT - hadde egentlig ikke trodd den ville funke for meg.

Jeg kan egentlig ikke fatte og begripe at ECT ikke er mere brukt siden den har så god effekt.Leste et sted at 9 av 10 som forsøker ECT, merker bedring etter bare noen ganger.

Det kjennes ut som at cellene i hjernen på sett og vis er "re startet".Høres det rart ut?

Jeg er evig takknemlig ovenfor den legen som ga meg sjansen til å starte opp med ECT.

Er på en bitteliten ferie nå, før jeg setter i gang med intensiv ECT behandling neste uke.Gleder meg!!!

Skulle ønske alle dere som sliter med depresjoner kunne få prøve ECT, selv om det ikke hjelper på absolutt alle.Tror det er verdt å forsøke, uansett.

Hva tror du om det , NHD, og hva er din(e) holdning(er) til denne behandlingsformen?

Med vennlig hilsen en kjempelettet og lykkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

KJEMPEBRA!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har en venninne som har vært utsatt for overgrep. Hun er svært deprimert og har vært det lenge. Medisiner hjelper ikke. Kan ECT hjelpe henne selv om hun er mest deprimert pga overgrepene? (Har jo fått med meg at du også har vært utsatt for dette)

Håper du har noen råd... Ønsker sånn at venninna mi skal få det bedre!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Hvordan gikk du frem for å få en slik behandling?

Jeg er for tiden innlagt på en åpen psykiatrisk avdeling.Fordi jeg har vært deppa såpass lenge(siden november) og har gått på mye medisiner opp gjennom årene, ba jeg overlegen på avdelingen om hun kunne vurdere meg til ECT behandling.

Jeg snakket dessuten med psykologen min sammen med legen og sammen fant vi ut at ECT kunne være verdt å prøve.

Overlegen på avdelingen bestemte dermed at jeg skulle ha 12 ECT behandlinger og dermed ble jeg satt opp på en liste.

Jeg har hittil hatt bare 1 behandling og skal ha 11 behandlinger til før jeg er ferdig.Dette vil gå over 4 uker, med behandling mandag,onsdag og fredager.

Om du ønsker deg ECT, vil jeg anbefale deg å enten snakke med fastlegen din for henvisning, eller, om du er innlagt, ta dette opp med behandlende lege.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Jeg er for tiden innlagt på en åpen psykiatrisk avdeling.Fordi jeg har vært deppa såpass lenge(siden november) og har gått på mye medisiner opp gjennom årene, ba jeg overlegen på avdelingen om hun kunne vurdere meg til ECT behandling.

Jeg snakket dessuten med psykologen min sammen med legen og sammen fant vi ut at ECT kunne være verdt å prøve.

Overlegen på avdelingen bestemte dermed at jeg skulle ha 12 ECT behandlinger og dermed ble jeg satt opp på en liste.

Jeg har hittil hatt bare 1 behandling og skal ha 11 behandlinger til før jeg er ferdig.Dette vil gå over 4 uker, med behandling mandag,onsdag og fredager.

Om du ønsker deg ECT, vil jeg anbefale deg å enten snakke med fastlegen din for henvisning, eller, om du er innlagt, ta dette opp med behandlende lege.

Mvh

Litt overrasket hvis du får hele behandlingsserien med tolv behandlinger hvis du hadde effekt allerede etter en. Vanlig praksis er at man får ECT helt til man føler seg bra, deretter to eller tre behandlinger for at effekten skal holde seg. Tolv er et vanlig utgangspunkt, og mange regner tjue som max i en serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

firebird1365380441

Litt overrasket hvis du får hele behandlingsserien med tolv behandlinger hvis du hadde effekt allerede etter en. Vanlig praksis er at man får ECT helt til man føler seg bra, deretter to eller tre behandlinger for at effekten skal holde seg. Tolv er et vanlig utgangspunkt, og mange regner tjue som max i en serie.

Det er bestemt at jeg skal ha hele serien på 12 ganger fordi legene mener det er en viss sjanse for at jeg kan "gå på trynet" igjen hvis jeg bare får 1.Det er visstnok vanlig at de gir pasienter en hel serie i stedet for å se om det går bra med bare noen få.

Nå har jeg vært såpass deppa at de tydeligvis ikke tar risikoen på at jeg skal bli dårlig igjen.

Jeg er bare glad for at ECT faktisk virker...det hadde jeg ikke trodd den skulle gjøre på meg...:-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er svært positiv til ECT. Det er en utmerket behandling.

Det er imidlertid et problem ECT ikke løser - tilbakefall. Dette må løses via samtaler, livsførsel og medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...