Gjest harsålystpåhund Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei! Vi har tenkt og skaffe oss hund, men har et aldri så lite problem! Jeg har to barn fra før, og det har samboeren også ( det er kun mine som bor sammen med oss) Dette er noe vi alle 4 har lyst til, jeg har vokst opp med hunder, og savner det masse. Så problemet...sønnen til samboeren min er allergisk mot både det ene og det andre, også hund....sier morra ihvertfall! og sier at vi må være gal som faktisk har tenkt og annskaffe oss hund.... (hun storrøker i hjemmet sitt), og det med en gutt som til tider har astma/bronkitt.( så personlig syns ikke jeg at dette er noe hun bør blande seg opp i!) Han er jo hos oss bare annenhver helg, og ikke alltid det engang!! Han tar medisiner mot dette! Er vi egoer som alikevel antageligvis kommer til og annskaffe oss hund? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140490-hundeallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glad i hunder Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg har vokst opp med hund, og vet hvor mye glede det gir en familie. Men, for alles skyld, lån en hund (gjerne av den rasen dere ønsker) og ha den i hus i minst noen helger hvor gutten også er der. La de være mye sammen. Da får dere prøvd hvordan det går, og om det er mulig å gjennomføre. (Kennel / oppdrettere vil sikkert hjelpe dere med å komme på besøk med en hund en helg, hvis dere ikke kjenner noen). Det er to ting som absolutt ikke må skje: At gutten føler seg mindre viktig / verdt enn de andre barna til faren, siden han må finne seg i plager / sykdom som dere bevisst har lagt opp til. Eller at dere må kvitte dere med hunden etter en stund, det vil kunne lage vanskelige forhold mellom barna (at hunden må ut pga gutten), det vil lett bli stor sorg, og når dere visste om allergien på forhånd, vil det gi et litt for lettvint forhold til bruk og kast av dyr. Så prøv det ut noen helger først! At moren røyker inne, gjør at gutten kanskje reagerer allergisk enda sterkere på hunden. At moren er uomtenksom, gir ikke dere større grunn til å være det, tvert i mot trenger gutten enda mer at dere tar hensyn til ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140490-hundeallergi/#findComment-881359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg har vokst opp med hund, og vet hvor mye glede det gir en familie. Men, for alles skyld, lån en hund (gjerne av den rasen dere ønsker) og ha den i hus i minst noen helger hvor gutten også er der. La de være mye sammen. Da får dere prøvd hvordan det går, og om det er mulig å gjennomføre. (Kennel / oppdrettere vil sikkert hjelpe dere med å komme på besøk med en hund en helg, hvis dere ikke kjenner noen). Det er to ting som absolutt ikke må skje: At gutten føler seg mindre viktig / verdt enn de andre barna til faren, siden han må finne seg i plager / sykdom som dere bevisst har lagt opp til. Eller at dere må kvitte dere med hunden etter en stund, det vil kunne lage vanskelige forhold mellom barna (at hunden må ut pga gutten), det vil lett bli stor sorg, og når dere visste om allergien på forhånd, vil det gi et litt for lettvint forhold til bruk og kast av dyr. Så prøv det ut noen helger først! At moren røyker inne, gjør at gutten kanskje reagerer allergisk enda sterkere på hunden. At moren er uomtenksom, gir ikke dere større grunn til å være det, tvert i mot trenger gutten enda mer at dere tar hensyn til ham. Tiltredes! Et "lite" tillegg: Ingen hunder er 100% allergivennlige, men noen bedre enn andre. Har dere sett dere ut noen raser? På http://www.canis.no finner du en Rasevelger (i kategorien Oppslagsverk). Gå igjennom spørsmålene der (alle), slik at du kan få opp hvilke som er regnet som allergivennlige. (Allergispørsmålet er vel det siste, så svar "ikke relevant" på alle spørsmål som er nettopp irrelevante. Svar gjerne "litt" på allergispørsmålet, da får du litt flere alternative raser opp. Om rasene er ganske allergivennlige eller mer allergivennlige kommer opp når man ser på hver enkelt av rasene. På det første spørsmålet tror jeg det lønner seg å svare "utstilling" eller "lydighet, aktivisering og moro" dersom dere ikke har andre planer om å bruke hunden til noe spesielt ut over "kosehund". Les om de ulike rasene som kommer opp, og vurder om noen av de er aktuelle. Vær også veldig nøye på grundig pelsstell/børsting av hunden og støvsuging/gulvvask/støvtørking før helgene der gutten skal være hos dere. Børsting av hunden bør gjerne foregå utendørs. Hunden bør også ha sine soner der den får gå fritt i huset, men også noen hundefrie soner. Eksempelvis er soverom forbudt for hunden vår, det samme er sofaen! Lar man hunden EN gang få komme opp i sofaen eller inn på soverommet (særlig mens den er liten), så tror den at det ALLTID er lov. Er det ALLTID forbudt, er det mye enklere å håndheve. Dette må også de andre barna være med på å respektere og håndheve, dersom dere er enige i å gjøre det slik. Vår hund fikk etter han var ca 1 år lov til å komme opp i sofaen en sjelden gang, men KUN når han blir invitert opp. Dette kunne vi ikke startet med når han var liten valp, men fungerer nå greit. Det hender imidlertid at han - kun for å få oppmerksomhet - går opp i sofaen uten invitasjon, men dette er svært sjelden, og han forstår inderlig godt at det ikke er lov. :-) Så lenge det kun er annen hver helg gutten er hos dere, og forutsatt at ikke allergien er for sterk, så tror jeg det er forsvarlig at han bruker allergimedisin når han er hos dere. Selv har jeg katteallergi, og bruker allergimedisin når jeg er hos folk som har katt (men er sjelden eller aldri på overnattings-/helgebesøk hos de). Hm - dette ble visst lengre enn planlagt, og egentlig fikk "glad i hunder" sagt det meste, men men... :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140490-hundeallergi/#findComment-881378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harsålystpåhund Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Tiltredes! Et "lite" tillegg: Ingen hunder er 100% allergivennlige, men noen bedre enn andre. Har dere sett dere ut noen raser? På http://www.canis.no finner du en Rasevelger (i kategorien Oppslagsverk). Gå igjennom spørsmålene der (alle), slik at du kan få opp hvilke som er regnet som allergivennlige. (Allergispørsmålet er vel det siste, så svar "ikke relevant" på alle spørsmål som er nettopp irrelevante. Svar gjerne "litt" på allergispørsmålet, da får du litt flere alternative raser opp. Om rasene er ganske allergivennlige eller mer allergivennlige kommer opp når man ser på hver enkelt av rasene. På det første spørsmålet tror jeg det lønner seg å svare "utstilling" eller "lydighet, aktivisering og moro" dersom dere ikke har andre planer om å bruke hunden til noe spesielt ut over "kosehund". Les om de ulike rasene som kommer opp, og vurder om noen av de er aktuelle. Vær også veldig nøye på grundig pelsstell/børsting av hunden og støvsuging/gulvvask/støvtørking før helgene der gutten skal være hos dere. Børsting av hunden bør gjerne foregå utendørs. Hunden bør også ha sine soner der den får gå fritt i huset, men også noen hundefrie soner. Eksempelvis er soverom forbudt for hunden vår, det samme er sofaen! Lar man hunden EN gang få komme opp i sofaen eller inn på soverommet (særlig mens den er liten), så tror den at det ALLTID er lov. Er det ALLTID forbudt, er det mye enklere å håndheve. Dette må også de andre barna være med på å respektere og håndheve, dersom dere er enige i å gjøre det slik. Vår hund fikk etter han var ca 1 år lov til å komme opp i sofaen en sjelden gang, men KUN når han blir invitert opp. Dette kunne vi ikke startet med når han var liten valp, men fungerer nå greit. Det hender imidlertid at han - kun for å få oppmerksomhet - går opp i sofaen uten invitasjon, men dette er svært sjelden, og han forstår inderlig godt at det ikke er lov. :-) Så lenge det kun er annen hver helg gutten er hos dere, og forutsatt at ikke allergien er for sterk, så tror jeg det er forsvarlig at han bruker allergimedisin når han er hos dere. Selv har jeg katteallergi, og bruker allergimedisin når jeg er hos folk som har katt (men er sjelden eller aldri på overnattings-/helgebesøk hos de). Hm - dette ble visst lengre enn planlagt, og egentlig fikk "glad i hunder" sagt det meste, men men... :-) Lykke til! Hei hei! Tusen takk for gode, og kloke svar! Svarene deres fikk meg absolutt til og tenke nøye gjennom denne saken en gang til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140490-hundeallergi/#findComment-881593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ka_ri_o Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hei hei! Tusen takk for gode, og kloke svar! Svarene deres fikk meg absolutt til og tenke nøye gjennom denne saken en gang til! Dere må ta det med røyking opp med moren og vil hun ikke høres så kjør det så langt som til familievernkontoret. Denne moren tenker ikke på barnets beste i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140490-hundeallergi/#findComment-883628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.