Gå til innhold

Er det noen som har læringsfobi?


u100078800

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger lurt på om det er slik at noen får fobiske reaksjoner når de må lære nye ting. Jeg har sett at noen prøver alt de kan å unngå å bli satt i læringssituasjoner, men jeg vet ikke om det er noen som har læringsfobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Det er vel heller vegring mot tvang, stress, tidspress, påkjenninger (eksamen) og slike ting, kanskje?

Jeg elsker å lese, både faglitteratur og romaner, aviser og tidsskrifter, og søppelpressa også (Se og Hør!).

Men da jeg skulle ta en eksamen for noen år siden, fikk jeg helt spader av å SKULLE lese akkurat der og da, og akkurat de bøkene. Selv om jeg har et skikkelig lesehue. Jeg slet skikkelig med å greie å få lest. Men det gikk bra. Hvis jeg henta fram de samme bøkene nå, så er jeg sikker på at jeg ville klare å lese dem helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg vet ikke om jeg har læringsfobi, men jeg har i hvertfall dyp prestasjonsangst. Og den er så stor at jeg er livredd for å Lære noe nytt. Redd for at jeg ikke skal skjønne noen ting, og at det skal bli "avslørt"hvor dum jeg egentlig er. Redd for at angsten skal gjøre meg "dum". Når angsten blir sterk kan man jo av og til ikke få med seg stort av hva andre sier, langt mindre lære noe nytt. Og når jeg leser til eksamen, ligger det hele tiden en angst i meg om at jeg er treig som ikke forstår ting raskere, og at jeg kommer til å stryke på eksamen. Det er veldig slitsomt å ha det slik. Og jeg synes det er vanskelig å gjøre noe med. Det ironiske er at jeg til dags dato alltid har fått gode karakterer, og aldri har strøket på noe. Så jeg blir litt oppgitt over meg selv over at jeg har det slik, og at jeg ikke klarer å komme over dette.Nå skal jeg begynne å videreutdanne meg til høsten, og jeg er livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asper

Jeg har Aspergers Syndrom (høyt fungerende Autisme) og jeg kan ikke "konsentrere meg på kommando). Jeg får ikke til matte og jeg klarer ikke å lese kjøreteori.

Skolen ga jeg f... i fordi jeg ikke klarte å konsentrere meg. Jeg mangler bare halve matten og halve naturfagen for å få studiekompetanse, men jeg er så skitredd for matten at jeg ikke tør. Jeg skal kjøpe meg en lærebok i matte for 10-åringsnivå snart for å se hvor mye jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...