Gå til innhold

Utenfor tema, om virkemiddler i tekst


Gjest lost&found

Anbefalte innlegg

Gjest lost&found

Når jeg leser svar her som er skrevet delvis med store bokstaver, sikkert for å understreke poeng, høres det ut som kommando-rop i ørene mine. Skremmende! Håper det bare er meg...eller? (ikke ikke vondt ment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg chatter en del med venner, familie og ukjente på msn og det er en jeg kjenner som alltid skriver mange spørsmålstegn etter hverandre og ofte med store bokstaver. Jeg tar meg selv i å oppfatte det som masing/kjefting.

Det gjelder å være bevisst den skriftlige formidlingen også. I og med at det ikke er noe kroppspråk å lese som tilleggsinformasjon så kan man fort oppfatte feil eller sende feil signaler på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg chatter en del med venner, familie og ukjente på msn og det er en jeg kjenner som alltid skriver mange spørsmålstegn etter hverandre og ofte med store bokstaver. Jeg tar meg selv i å oppfatte det som masing/kjefting.

Det gjelder å være bevisst den skriftlige formidlingen også. I og med at det ikke er noe kroppspråk å lese som tilleggsinformasjon så kan man fort oppfatte feil eller sende feil signaler på nettet.

Etter "boka" betyr store bokstaver at man roper. Dog brukes det i mange sammenhenger for å understreke meningene sine. Hvis jeg skriver at dette ER viktig, så mener jeg bare å si at det er kjempeviktig. Ikke å rope.

Det man egentlig skulle hatt var mulighet til å legge inn fete typer/kursiv. Tror det ville avstedkomme færre misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med windsong. Jeg savner kursiv. Noen bruker _kursiv_ slik såvidt jeg forstår, det synes jeg ser veldig fremmed ut. (Men det er altså meg) Forslag til hvordan vi kan understreke uten at du opplever roping, lost&found?

Egentlig er det rart at vi ikke klæsjer mer enn vi gjør, tenker jeg. Vi har vel en god del aldersforskjell, kommer fra helt ulike yrkesgrupper osv osv, kort sagt, vi har til daglig veldig ulik skrivestil. Så skriver vi om veldig personlige emner. Godt gjort at det går såpass bra som det gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg oppfatter det ikke som roping men som en understreking liksom. Dersom jeg skulle ropt ville jeg ha satt !!!! bak ordet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

Ja, er enig i det. Men det mangler jo mulighet for å bruke understreking eller utheving her, derfor tyr nok mange til store bokstaver i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mangel av kursiv, understrekning og utheving bruker jeg store bokstaver. Synes det er nyttig når det er et ord i teksten som må fremheves.

F.eks.: Med dette mener jeg IKKE å rope.

Vil bare være helt sikker på at leseren legger merke til mitt IKKE. For å unngå misforståelser.

Jeg burker store bokstaver fordi jeg selv synes det er enklere å lese enn f.eks. i_k_k_e.

Tanken på at noen skulle oppfatte det som roping har ikke slått meg før nå.

Hva med å nyansere forstålsen av bruken av store bokstaver og ta den i beste mening. Altså som en utheving og ikke et sint rop.

Men jeg savner veldig andre måter å utheve på.

Den som virkelig vet å uttrykke seg klart og sirlig, trenger kanskje ikke noen form for utheving. Men jeg er redd det ikke gjelder meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...