Gå til innhold

Trenger råd.


Tyri40

Anbefalte innlegg

Min mor er ganske dement og spør ofte omigjen om ting jeg har fortalt henne mange ganger.

Kanskje feil tenkt av meg,men jeg gjør henne av og til oppmerksom på at dette har vi snakket om tidligere. Hun nekter plent å ha hørt om saken før, og jeg sier da at jo, det har du. Når hun skal referere til enkeltpersoner og ikke husker navnet etter å ha strevet en stund, hjelper jeg henne ved å si hvem hun tenker på. hun er klar over at hukommelsen svikter, men jeg er veldig i tvil om jeg skal korrigere henne.

Takknemlig for råd fra spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Svar til Tyri40 (02. Jan 2001)

Det er en vanskelig sak du tar opp. Du må forsøke å orientere og korrigere din mor så godt du kan og på en hyggelig måte. Jeg synes det er helt greitt at du forteller din mor at dette har dere snakket om før, men det er viktig å ikke gi uttrykk for irritasjon fordi det kan føre til aggresjon. Det er en stor fordel at din mor har innsikt i at hukommelsen hennes svikter. Ut fra det du skriver synes jeg det virker som om du mesterer dette veldig vanlige problemet på en svært god måte. Nasjonalforeningen for folkehelsen (Oslo) har utgitt en liten bok med råd til de som lever sammen med aldersdemente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...