Gå til innhold

Kan det være psykosomatisk?


heart-ace

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne på 33 år, som ca halve livet har vært plaget med streke hodesmerter, og som er diagnistisert med spenningshodepine. Jeg har nå vært igjennom en lang periode med sykemelding, omskolering, og nå til sist ett år i ledighet i påvente av høvelig arbeid. Jeg har de siste par årene fått endel tilleggs problemer, som smerter i kroppen spes i beina, ryggen, nakke og skulderregion. For ca fire år siden merket jeg at hjertet mitt arbeidet fortere enn det skulle, og jeg ble utredet med 24-timers EKG, og der viste det seg at jeg hadde veldig mye ekstra slag, nesten ved annehvert hjerteslag.Legene mente dette ikke var noen ting å engste seg over, men jeg har ved flere anledninger gått med 24t EKG, fordi jeg føler et stort ubehag og har tildels smerter og press i brystregionen.Dette er selvsagt noe som skremmer meg, og som til tider engster meg mye.Jeg har vært endel ut og inn av legekontoret med alle mine "skavanker" men det som slår meg er at legen aldri spør om noen omstendigheter rundt, annet om akkurat det det gjelder.Feks om hvordan jeg har det ellers!jeg har begynt å se endel tegn ved meg selv, og lurer på om ikke det å ha gått rundt med kroniske hodesmerter i vel 15 år, ikke gjør noe med en. Jeg føler meg helt tom og matt og er veldig trøtt til tider.Jeg synes livet er vanskelig, og føler at jeg presses til å gjøre ting jeg egentlig ikke skal, fordi jeg er syk.Har til tider hatt tanker om døden, og om ikke det hadde vært enklere, men de er heldigvis borte nå. Jeg har en veninde som går igjennom en litt tøff periode akkurat nå, og hun går i samtaler hos en psykolog, hvor hun hadde fått et skjema (spørreskjema med 90 pnkt hun skulle rangere svarene fra 0 - 4) on da hun lest de opp for meg, faller det meg plutselig inn at; Herrergud, det er jo meg du sitter å beskriver, det er akkurat slik jeg har det! Men jeg føler at legen min ikke helt skjønner problemet (har ikke hatt henne som lege veldig lenge) men selv om jeg forsøker å snakke med henne, føler jeg hun sitter på kanten av stolen sin og tripper, og ikke kan få meg fort nok ut derfra. har hatt mange vanskelige omstendigheter i livet også, de siste 10 årene, men har aldri sagt noe til legene for jeg føler meg bare i veien der, og de spør jo heller aldri. Nå har hun meldt meg inn på en tre dagers rehabilitering for nakke og skuldre, og så mener hun jeg er frisk nok til å gå tilbake til arbeidslivet, men jeg føler meg langt fra klar!Jeg føler at med det presset de legger på meg med at jeg må ut i joo, eller at a-etat skal sende meg på flere skoler eller kurs, bare gjør tingene værre for meg!Ser de ikke at jeg sliter!Jeg kan gå med hodepine i måneder i strekk, og bare de som har opplevet det, vet hvordan det er...Men hvorfor ser de ikke hele menneske under ett? Hvorfor ser de bare vondt i hodet? Kronisk betennelse i store muskelfester? Hjertebank? Stiv nakke? NÅR SKAL DE SE HELE MEG? Hilsen ME2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om henvisning til psykomotorisk fysioterapi (gjør et søk på nettet eller her, så finner du informasjon).

Jeg har aldri fått så god forståelse for problemene mine som der.

Forbered deg på lange ventelister, men sett deg opp på så mange som mulig, og si at du kan ta avbestilte timer, og møte opp på kort varsel.

I tillegg ville jeg etter hvert vurdert et sammarbeid med en psykolog.

Hvis legen ikke vil gi deg henvisninger ville jeg gått til en annen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Spør om legen din kan henvise deg til en psykiater(selv om det er lang ventetid) De er ofte de flinkeste til å finne ut hva som er hva , og sammenhengen mellom det somatiske og det psykiske. Jeg hadde en lege som trodde alt var "bare" psykisk. Ble ikke tatt på alvor før jeg kom til en psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...