Gå til innhold

Høy puls og rødming

Anbefalte innlegg

Rufsa1365380670

Jeg er en kvinne på 36 år som helt siden barndommen har vært plaget av en invalidiserende rødming, noe som igjen har ført til at jeg i hele mitt voksne liv har vært plaget av angst/nervøsitet. Har prøvd å lære meg til å leve med dette, men det har jeg ikke fått til.I voksen alder har jeg greid å ta en god utdannelse, men jeg ser nå at jeg ikke greier å være i et arbeid uten at jeg blir kvitt denne rødmingen. Jeg har derfor vurdert å få utført en operasjon, der den nerven som styrer rødmingen blir kuttet. Nå er jeg imidlertid blitt engstelig, fordi jeg har hørt at denne operasjonen kan ha uheldig virkning på hjertet.

Mitt andre problem er nemlig at jeg har en hvilepuls på 90-100. Så snart jeg beveger meg bare litt, så øker pulsen til 120-140. Jeg har tatt EKG og ultralyd av hjertet, men ingenting galt er funnet.Blodprøver er også normale.Har fått beskjed av legen at dette er noe jeg må leve med. Det er vanskelig, ettersom det hemmer meg i stor grad. Det er for eksempel veldig slitsomt å være i aktivitet sammen med barna mine når en liten spasertur gjør at hjertet gallopperer,og jeg hører pulsen dunke i ørene hele tiden.Da er det ikke lett å tenke på noe annet.Jeg kjenner at psykisk stress og påkjenninger øker pulsen voldsomt, men hvilepulsen er like høy også når jeg er rolig og angstfri. Det hender også ofte at pulsen ikke roer seg når jeg legger meg om kvelden. Kan ligge med puls på 90-100 om natten.Er den høye pulsen skadelig? For en tid siden prøvde jeg 10mg Inderal hver dag mot rødmingen og den høye pulsen. Denne dosen hjalp mot rødmingen, men ikke pulsen. Jeg ble svimmel av en så lav dose, og legen sa det kom av at jeg har lavt blodtrykk.Blodtrykket mitt er 110/75.

Dette ble mye på en gang, men her kommer de spørsmålene jeg gjerne vil ha svar på:

- Vil en rødmeoperasjon ha innvirkning på hjertet?

- Er den høye pulsen skadelig, og er det noe jeg må leve med?

- Er det risikabelt for meg å bruke betablokker? Har lest at disse medisinene kan føre til hjertesvikt.

- Hva vil du råde meg til å gjøre, operasjon eller medisin? Hva vil trolig gi minst bivirkninger?

Kanskje er det noen som har lignende problemer og har fått utført en slik operasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140593-h%C3%B8y-puls-og-r%C3%B8dming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Rufsa.

Jeg forutsetter at din lege har utelukket endel tilstander som kan gi hurtig puls, bl.a. stoff-skifteforstyrrelser. Dernest regner jeg med at EKG mens du har din raske hjerteaksjon er vurdert grundig og funnet normalt. Det vil egentlig være ønskelig å se hvordan din hjertefrekvens varierer på døgnbasis. Det kan gjøres ved en såkalt Holter-monitorering : du får 4-5 elektroder (ledninger) på brystet. Disse kobles til en liten enhet som løpende registrerer ditt EKG, og som gir en fullstendig analyse av rytmen etterpå. Det vil på et slikt grunnlag være lettere å vurdere hvorvidt rytmen er normal (selv om den er rask). Det finnes nemlig tilsynelatende normalt utseende EKG-rytme som i virkeligheten er forårsaket av et annet impulsgivende senter i et av forkamrene. Et slikt senter vil imidlertid ha en annen døgnvariasjon (eller mangle en slik) enn en normalt utløst rytme.

Vår pulsfrekvens kontrolleres av såvel hormoner som nerveimpulser, og også psykiske reaksjoner vil kunne influere på frekvensen i stor grad.

Hvis din rytme finnes normal, vil jeg anbefale deg å forsøke en betablokker, som i et ellers normalt hjerte ikke vil ha noen skadelige effekter (som hos deg). 10 mg Inderal er en mini-dose som vanligvis ikke har noen effekt på pulsen.

Det vil være bedre om du i første omgang prøvde en såkalt selektiv betablokker, f.eks. atenolol (Tenormin) eller metoprolol (Selo-zok), og da i 100 mg dose. Skulle du få effekt på rytmen (høyst sannsynlig), men ikke på rødmetendensen, kan du i annen omgang forsøke den ikke-selektive blokkeren Inderal Retard, men da i en dose på 80-120 mg 1- 2 ganger pr. dag (f.eks. morgen og ettermiddag).

Du vil ikke risikere alvorlige bivirkninger av slik medisinering, mens en såkalt "rødmeoperasjon" neppe vil kunne garantere deg resultat, i tillegg til at komplikasjonsmulighetene er ganske store. Du får neppe særlig lavere blodtrykk av betablokkade, men det kan forekomme.

• 1 år senere...

Svar til Rufsa.

Jeg forutsetter at din lege har utelukket endel tilstander som kan gi hurtig puls, bl.a. stoff-skifteforstyrrelser. Dernest regner jeg med at EKG mens du har din raske hjerteaksjon er vurdert grundig og funnet normalt. Det vil egentlig være ønskelig å se hvordan din hjertefrekvens varierer på døgnbasis. Det kan gjøres ved en såkalt Holter-monitorering : du får 4-5 elektroder (ledninger) på brystet. Disse kobles til en liten enhet som løpende registrerer ditt EKG, og som gir en fullstendig analyse av rytmen etterpå. Det vil på et slikt grunnlag være lettere å vurdere hvorvidt rytmen er normal (selv om den er rask). Det finnes nemlig tilsynelatende normalt utseende EKG-rytme som i virkeligheten er forårsaket av et annet impulsgivende senter i et av forkamrene. Et slikt senter vil imidlertid ha en annen døgnvariasjon (eller mangle en slik) enn en normalt utløst rytme.

Vår pulsfrekvens kontrolleres av såvel hormoner som nerveimpulser, og også psykiske reaksjoner vil kunne influere på frekvensen i stor grad.

Hvis din rytme finnes normal, vil jeg anbefale deg å forsøke en betablokker, som i et ellers normalt hjerte ikke vil ha noen skadelige effekter (som hos deg). 10 mg Inderal er en mini-dose som vanligvis ikke har noen effekt på pulsen.

Det vil være bedre om du i første omgang prøvde en såkalt selektiv betablokker, f.eks. atenolol (Tenormin) eller metoprolol (Selo-zok), og da i 100 mg dose. Skulle du få effekt på rytmen (høyst sannsynlig), men ikke på rødmetendensen, kan du i annen omgang forsøke den ikke-selektive blokkeren Inderal Retard, men da i en dose på 80-120 mg 1- 2 ganger pr. dag (f.eks. morgen og ettermiddag).

Du vil ikke risikere alvorlige bivirkninger av slik medisinering, mens en såkalt "rødmeoperasjon" neppe vil kunne garantere deg resultat, i tillegg til at komplikasjonsmulighetene er ganske store. Du får neppe særlig lavere blodtrykk av betablokkade, men det kan forekomme.

Hei Rufsa! Det var interessant å lese det du skriver. Jeg har temmelig like symptomer som deg, men har ikke noen psykiske plager med dette. Er mer generelt trett. Rødmer en del, men ikke så mye at det hindrer meg i det daglige.

Jeg er henvist til en Holter også, og skal utredes med tanke på feokromocytom; en svulst på binyrene som produserer for mye katekolaminer (adrenalin og andre hormoner som øker hjertefrekvensen). Har et normalt blodtrykk, så det er vel en indikasjon på at det ikke er denne tilstanden. Men har hørt at det er underdiagnostisert, så ønsker å avkrefte det uansett. Jeg har også mye vondt i hodet. Ønsker gjerne å finne ut av hva det er, det er fryktelig plagsomt. Min puls er aldri under 80, ligger i snitt på 100, men er ofte rundt 120-130 når jeg er i bevegelse (vanlig gange). Jeg trener egentlig regelmessig, men kjenner jeg blir fort sliten nå for tiden, pulsen har økt mye i det siste. Ønsker deg lykke til, ser det er lenge siden du skrev dette, så kanskje du har fått noe svar nå?

Hilsen Stupedama

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...