Gå til innhold

Litteratur om psykiske lidelser


Gjest signe signatur

Anbefalte innlegg

Gjest signe signatur

Trenger litteratur enten på nett eller i en veldig god bok om psykiske lidelser.

Gjerne en som er oversiktlig og grei.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

En finner jo mye på nettet, men ofte er det jo på engelsk og er vel ofte enten veldig enkelt eller veldig spesialisert.

Av bøker som handler om psykiske lidelser generelt synes jeg Kringlen; Psykiatri (Eller var det lærebok i psykiatri den het, husker ikke.) Ihvertfall den syntes jeg var ganske grei å lese og oversiktelig lagt opp. Den forutsetter litt at kan begreper som anvedes innenfor medisin genrelt da. Jeg ble overasket over hvor lettlest jeg synes den var, men det var vel kansje interressen som gjorde det. Var en del år gammel den jeg leste, vet ikke hva som finnes på markedet idag. Han har gitt ut en bok om psykiske lidelser generelt som er laget med tanke på mennesker uten medisinsk kompetanske også, husker ikke hva den het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeje8

jeg vil heller anbefale Dynamisk psykiatri Av Johann Cullberg .Den er nyere ,mer oppdattert tror jeg og også veldig forståelig. Personlig likte jeg den mye bedre enn Kringlen.Men hva med å oppsøke et biblioteket ved et psykologisk fakultet. Der kan de sikkert hjelpe deg godt. ( Forutsatt at du bor en plass der det finnes da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Malt, Retterstøl og Dahl: Lærebok i psykiatri

2. utgave 2003, Gyldendal Norsk Forlag.

ISBN 82-05-28070-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trange rom og åpne plasser

av Torkil Berge/Arne Repål.

Lykketyvene av samme forfattere.

Depresjon og angst

av Odd Lingjærde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder for øyeblikket på med "Psykiatri" av Einar Kringlen, 7. utg. (1999?)

Den er veldig oversiktlig og grei, og relativt lettlest. Svært interessant! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...