Gå til innhold

Hva er det med våren?


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Finnes det noe godt svar på hva det er ved våren som gjør at folk blir dårligere rent psykisk?

Jeg går ut i fra at det er blitt forsket en del på dette?Hva sier i så fall forskningsresultatene?

Sånn som jeg opplever det er det flere selvmord om våren, flere som blir lagt inn på psykehus, flere som blir deprimert, får angst osv enn ellers om året.

Noen som har erfaringer de vil dele?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saigon

Jeg tror folk blir psykere på våren fordi sola er tilbake og samfunnet blir "lykkeligere" (glad for at vi går mot lysere tider) og man føler at alle krever at jeg også skal være glad og fornøyd.

Slik er det ikke. Jeg blir mer deprimert om våren fordi da ser man at naturen får nytt liv, folk blir ferdig med nok et studie år, mens her sitter jeg og har ikke gjort noen ting.

Men det værste er alles forventing til at man skal glede seg over våren og sommeren og de forventer at alle skal føle det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Theos

Det lurer jeg også på. Jo lysere og varmere, jo mer deprimert og utafor blir jeg.

Jeg har lest et dikt av en svensk forfatter, Karin Boye, tror det het noe slikt som: Visst gjør det vondt når knoppene brister..

Husker at jeg fant trøst i dette diktet. Skal lete etter boken og dele det, hvis jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Jo lysere og varmere, jo mer deprimert og utafor blir jeg.

Jeg har lest et dikt av en svensk forfatter, Karin Boye, tror det het noe slikt som: Visst gjør det vondt når knoppene brister..

Husker at jeg fant trøst i dette diktet. Skal lete etter boken og dele det, hvis jeg finner den.

Her er diktet

http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/ja-visst-gor-det-ont.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg visste ikke at var sånn, at fler blir syke om våren. Selv har jeg hatt alvorlige depresjoner både om våren og om høsten, men mest om høsten. Hypomaniene mine har kommet både om vinteren og om sommeren/våren, men har kanskje størst tendens om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk ikke bevist at folk generelt er oftere psykisk syke på våren eller om vinteren. Sesongdepresjon er en motediagnose.

Men for noen så vil det sikkert være et mønster som gjentar seg av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blir psykere på våren fordi sola er tilbake og samfunnet blir "lykkeligere" (glad for at vi går mot lysere tider) og man føler at alle krever at jeg også skal være glad og fornøyd.

Slik er det ikke. Jeg blir mer deprimert om våren fordi da ser man at naturen får nytt liv, folk blir ferdig med nok et studie år, mens her sitter jeg og har ikke gjort noen ting.

Men det værste er alles forventing til at man skal glede seg over våren og sommeren og de forventer at alle skal føle det slik.

Alt blir så intenst synes jeg. Lyset blir så sterkt og intenst. Jeg føler at depresjonene kommer sterkest på senhøsten og våren. Bekymringer og engstelse hoper seg opp. Jeg synes det er deilig at det blir vår men det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...