Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33 år som store deler av livet har vært plaget med spenningshodepine.Har forsøket forskjellige medisiner og behandlinger, uten virkning. Når periodene kommer, varer de i alt fra dager, til måneder i strekk med sterk hodepine. De siste par tre-fire årene har jeg begynt å få endel tilleggsplager, og det jeg begynner å tro er at disse plagene er "bi-virkninger" av å gå med kroniske smerter over lengre tid, samtidig med at en skal oppfylle alle de kravene hverdagen og samfunnet setter. For fire år siden, oppdaget jeg at jeg hadde veldig mye ekstra hjerteslag. jeg ble utredet med 24t EKG, som viste at jeg hadde ekstraslag nesten ved annehvert hjerteslag.Legene mente dette ikke var farlig, kun en godartet tilstand, Jeg har ved fler anledninger gått men 24t EKG pga press fornemmelser i brystregionen, samt at jeg selvfølgelig engster meg for dette. De to siste årene har kroppen men begynt å verke.Det er verst i føtter, legger, rygg, nakke og skulderparti. Har vært til lege for dette også, og han mente at jeg hadde kronisk betennelse i store muskelgrupper/fester i kroppen, men med riktig trening, samt at jeg må ned i vekt, vil både smertene i kroppen og i hodet forsvinne. Jeg har også nettop vært på mammografi pga smerter og kuler i brystene. De mente det var fettkuler, og ikke noe ondartet. Tok ikke celleprøver. Verken er der fortsatt.Jeg har vært i gjennom en lang periode med først sykemelding, to års omskolering, og nå til sist et år attføring i påvente av høvelig arbed. Jeg har søkt endel stillinger, selv om jeg føler jeg aldri vil klare å tuføre et tilfredstillende arbeide, og da er det spesielt hodesmertene jeg tenker på. Men jeg føler ikke hverken fastlegen min eller denne legen som sist undersøkte meg for smertene i kroppen, helt skjønner hvordag jeg har det i hverdagen. Jeg har feks aldri blitt spurt om hvordan jeg har det ellers. Jeg har bare fulgt de "plikter" jeg er blitt satt til, og da tenker jeg på å presse meg igjennom to års skolegang, når jeg egentlig er syk. Men jeg føler det å ha vondt i hodet liksom ikke er noen sykdom, og ikke helt akseptert, fordi alle har jo vondt i hodet av og til...Jeg har aldri hatt lov til bare å vær "syk", men alltid stått til disposisjon for det legene og a-etat måtte finne for godt. Nå har jeg ca tre mnd igjen med rett på dagpenger, og etter det er det slutt. Så jeg skal med andre ord trene opp kroppen, slanke meg 30 kg (jeg hadde like mye vondt i hodet da var 30 kg lettere) blir "frisk" og finne meg et høvelig arbeid, og alt i løpet av tre mnd, når jeg ikke er blitt det døyt bedre på de årene jeg har gått attført og omskolert. Kan alle disse tilleggsplagene være psykosomatisk? Jeg føler meg fysisk utkjørt i kropp og sinn, og lei av at ingen ser hele meg og kan sette sammen mine problemer iog forstå, i stedet for å sende meg videre rundt i dansen. Jeg er kronisk trøtt, og kan til tider ha genske destruktive tanker, fordi jeg føler at jeg presses hele tiden til noe jeg ikke klarer! Min fastlege virker ikke særlig intresert, og jeg føler meg i veien når jeg er hos henne ( har ikke hatt henne særlig lenge, og det var ikke hun som fikk meg sykemeldt for dette første gang).Nå vil også a-etat ha meg på et jobbsøker kurs i seks uker, ellers ville de stoppe dagpengene mine.Jeg har bare lyst å skrike høyt å si at jeg ikke er frisk, men det har jeg ikke lov til...hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140732-sammensurium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Når det gjelder hodepinen din og smerter i nakke og skuldre, ville jeg ha prøvd behandling hos naprapat.

"En naprapat utreder, behandler og forebygger smertefulle tilstander og funksjonsforstyrrelser i kroppens støtte- og bevegelsesapparat. Det brukes manuelle behandlingsteknikker, slik som massasje, muskeltøy, triggerpunkstbehansling, manipulasjon og mobilisering.

Naprapati står for å "korrigere årsaken til lidelsen". Det kommer av det tsjekkiske ordet "napravit", som betyr å korrigere, og det greske ordet "pathos", som betyr smerte/lidelse. Det var en lærer og forsker ved Palmer School og Chiropractic, Oackley Smith, som grunnla Naprapatien. Han brøt med kiropraktorenes tanker om at hele årsaken til ulike smerter kom fra ryggraden. Smith mente at muskler, sener og leddbånd, knyttet til ryggraden, spilte en stor rolle. I 1907 grunnla han den første naprapatskolen, Oakley Smith School og Naprapathy."

I allefall verdt et forsøk

God bedring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140732-sammensurium/#findComment-882936
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det er viktig at du har jevnlig kontakt med en god fysioterapeut som kan veilede i ulike treningsprogrammer. Videre bør nakken din undersøkes og trolig behandles med strekk-øvelser. Kanskje bør du ha jevnlig kontakt med ernærings-veileder. Synet bør også sjekkes. Synes der er rimelig at det snakkes åpent om depresjon; kan høres ut som du er plaget med dette. mange i din situasjon har svært god nytte av antidepressiva en periode. Mange får "ny giv" mtp slanking og mosjon, i tillegg til at noen av tablettene kan gi litt vektreduksjon i seg selv.

Stoffskifte og hormonbalanse bør også sjekkes. Synes du bør snakke med legen din om "det psykiske" Kanskje vil du ha god nytte av psykolog-samtaler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140732-sammensurium/#findComment-884186
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...