Gå til innhold

forsinket søvnfasesyndrom og melatonin


Gjest qwadd

Anbefalte innlegg

Gjest qwadd

Hadde en kort prat med en psykiater ang. langvarige søvnproblemer (primært innsovningsvansker og forskyvning av døgnrytmen). Fikk resept på Tolvon 30 mg 1-2 tbl.

Han mente imidlertid at jeg kanskje hadde forsinket søvnfasesyndrom og nevnte i den frb. om melatonin. Spørsmål:

1) Hva vet man om effekten av melotonin for dette?

2) Han sa man måtte få dette på registreringsfritak. Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melatonin er et stoff kroppen produserer naturlig.

Det er bla det som gjør at vi blir trøtte og sover.

Dersom man tar melatonin tilfører man bare mer av et stoff kroppen naturlig produserer.

I USA er dette reseptfritt, og mange benytter det i fh til å unngå jetlag og i forbindelse med forstyrret søvn ved nattskiftarbeid.

I Norge gis det ikke på resept, og man må søke fritak for å kunne gi dette til pasienter som kan ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne siden høsten 2003. Den er svært god på meg; jeg har samme problemer med søvn som du beskriver. Effekten avtar nok litt etter en tid som med alle andre medikamenter, men den gjør meg trøtt uten å være sløv, og ingen hangover! Irritreende å tenke på at jeg har slitt med apedop som valergan o.l. før jeg fikk rede på mel.

mvh

kent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...