Gå til innhold

Sinnsykt lei......(langt)


Gjest Ikke nick nå...

Anbefalte innlegg

Tja, du kan jo risikere å både bli påkjørt av toget, bli funksjonshemmet og ikke få barn. Som funksjonshemmet får du verken prøverørsbehandlig eller lov til å adoptere.

Du har selvsagt helt rett. At jeg ikke tenkte på det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klageklageklage

Hva er din definisjon på funksjonshemming da? Hvis definisjonen ikke kan være at en av de mest vestentlige funksjonene for mennesket ikke fungerer (jada, det er gjort mange undersøkelser på dette, og de viser seeg å være relativt likelydende: De fleste mennesker rater evnen til å få barn meeeget høyt i livet, det gjelder også de man tradisjonelt kaller funksjonshemmede!)

Man kan selvsagt si at det er mye klaging på UFB-forum, men det er jo en av grunnene til at det er der da. Det er mye klaging over psykiske lidelser på psykologiforum også, og klager på problemer med amming på ammeforum. Osv osv.

Men det ble kanskje litt avansert for deg...?!

Fint nick du har forresten.

Hilsen fra

FFOs definisjon av funksjonshemning:

”Som grunnlag for sin virksomhet har FFO en forståelse av funksjonshemning som en konflikt mellom individets forutsetninger og miljøets og samfunnets krav til funksjon på områder som er vesentlige for etablering og opprettholdelse av menneskers selvstendighet og sosiale tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FFOs definisjon av funksjonshemning:

”Som grunnlag for sin virksomhet har FFO en forståelse av funksjonshemning som en konflikt mellom individets forutsetninger og miljøets og samfunnets krav til funksjon på områder som er vesentlige for etablering og opprettholdelse av menneskers selvstendighet og sosiale tilværelse.

Og du syns altså ikke at ufrivillig barnløshet kommer inn under dette? Nei nei, deg om det.

Til din informasjon er WHO uenig med deg, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rister på hodet

I såfall må man vel si at de med IQ under 100 er funksjonshemmede fordi de kan neppe bli professorer på noe universitet.

Og de som ikke er de mest sjarmerende kan ikke bli gift med de mest attraktive mennene.

Kvinner som er under 160 høye kan ikke bli modeller, dette er vel også en funksjonshemning.

De som ikke kan løpe fort, kan ikke bli idrettsstjerner.

Det er sikkert ikke lett å være ufrivillig barnløse, men maken til selvsentrerthet om egen misære som man fra tid til annen ser på dette forumet, vitner om perspektivløshet.

Et menneske som sammenligner det å kunne eller ikke kunne få barn med hvilke yrker man har evner til, om man kan bli modell eller ikke, eller er pen nok til å få en sjarmerende mann...

Vel... Her er tydeligvis noen ute etter å provosere. For jeg håper da ikke at noe så dumt har fått formere seg.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tripps

Dette er aller første gangen jeg er på dette forumet og jeg har lest kun denne tråden.

Men jeg blir litt forundret, på den ene siden savner du å få barn, på den andre siden klager du over for liten tid alene sammen med samboeren din. For meg høres det ut som du både vil og ikke vil.

Skulle du bli gravid håper jeg virkelig ikke du favoriserer ditt eget barn foran stebarna. Det finnes mange som gjør det. Husk de blir søsken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke nick nå...

Må bare si at det er utrolig for noen sinnsyke svar jeg får her.... Har et problem som jeg sliter med.

Til alle som kaller meg egoistisk. Har tatt meg av barna i 7 år!!!!! Så selvfølgelig provoserer det meg at jeg får lattelige svar som at jeg er egoistisk. HALLO!

Tipper dere som gir meg slike lattelige svar ikke har evne til å sette seg inn i min situasjon. Jeg har ikke problem med mine stebarn(som jeg tar fullt ansvar for, siden min samboer jobber mye), jeg har et problem med at min samboer og min manglene evne å få barn.

Til dem som sier at dette er ikke verdens undergang: Dere sitter sikkert med flere barn selv og kanskje barnebarn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest siwidi

FFOs definisjon av funksjonshemning:

”Som grunnlag for sin virksomhet har FFO en forståelse av funksjonshemning som en konflikt mellom individets forutsetninger og miljøets og samfunnets krav til funksjon på områder som er vesentlige for etablering og opprettholdelse av menneskers selvstendighet og sosiale tilværelse.

Anbefaler deg å lese dette - og LESE det. HELE. SAKTE. Prøv å forstå!

http://www.fub.no/arkiv/AapentBrev.shtml

Om ikke dette gjør at ufrivillig barnløshet kan gå inn under din definisjon på funksjonshemming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du syns altså ikke at ufrivillig barnløshet kommer inn under dette? Nei nei, deg om det.

Til din informasjon er WHO uenig med deg, blant annet.

Kan ikke se at FUB er medlem av verken FFO eller NHF.

Kanskje det ikke er så mye felles likevel. Og hvis de hadde vært medlemmer så hadde kanskje funksjonshemmede også fått hjelp til prøverørsbehandlig og adopsjon noe de ikke får i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

Kan ikke se at FUB er medlem av verken FFO eller NHF.

Kanskje det ikke er så mye felles likevel. Og hvis de hadde vært medlemmer så hadde kanskje funksjonshemmede også fått hjelp til prøverørsbehandlig og adopsjon noe de ikke får i dag.

Det har vært diskutert mange ganger i FUB. Men foreningen har kommet frem til at man ønsker å være en frittstående pasientforening, samt at det er noe stigmatiserende i det å kalle seg funksjonshemmet - til tross for at det faktisk er et av kroppens viktigste funksjoner som faktisk er satt ut av spill.

Jeg har brukt blindhet som en sammenlikning - etter først å ha understreket at det å være blind er atskillig verre enn å være UFB.

MEN når det er sagt - de som er blinde er det av mange ulike årsaker - medfødt, skade, sykdom mv. Samme med ufb. Det er en av kroppens basisfunksjoner som er ute av spill - syn kontra reproduksjon. (Mange mener jo at meningen med livet er å reprodusere seg selv). Hvis man hadde funnet en "kur" der kanskje så mange som 70% av de blinde blir kurert - dvs. får tilbake synet - ved en behandling med egentlig minimal kostnad (ca. kr. 100.000 per pasient) - ja da skal jeg love deg at det hadde blitt fart på sakene. Men når det er noe så uviktig som reproduksjonssystemet, ja da kan man jo bare betale selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at FUB er medlem av verken FFO eller NHF.

Kanskje det ikke er så mye felles likevel. Og hvis de hadde vært medlemmer så hadde kanskje funksjonshemmede også fått hjelp til prøverørsbehandlig og adopsjon noe de ikke får i dag.

Hei!

Jeg har faktisk en ikke-hørende bekjent som har fått tilbud om IVF. Tror det var i fjor, offentlig sykelhus i Norge.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke jeg heller

Kanskje det er like greit at du ikke kan få barn? Så slipper du jo å stå opp om morgenen, smøre matpakker

hjelpe med lekser, vaske klær, lage middag osv.

Selvopptatthet går dårlig kombinert med foreldrerollen.

FY FAEN går det virkelig an å legge inn et sånt svar som dette uten at det blir slettet !!!!!!

Du burde skamme deg :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mumtotree

Har ikke noe gode råd å komme med, men vil bare si at jeg forstår deg godt.

Ikke bry deg om de som ikke klarer å se at du har skrevet i frustrasjon. Ikke alle følelser som er "rette" følelser, men de er der likevel. Du gjør lurt i å skrive av deg litt.

Lykke til, hvordan det enn går.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prillaguri

Jeg synes utrolig synd på ddeg som har det så vanskelig, jeg vet presis! hvordan du har det. vi prøvde i 6 år å lage barn, ingenting var feil med oss. nå har jeg en sønn på ett år, ivf.det var som om himmelen åpnet seg for meg da jeg fikk ham. livet mitt har startet på nytt synes jeg.

de årene vi forsøkte å bli gravide var forferdelige. jeg syntes jeg fløy fra barselvisitt til barselvisitt med gaver til mine venners nyfødte.

det var rett og slett fælt. og folk her som sier det ikke er verdens undergang osv. JO! det er det!! for en som ønsker seg en eneste og den største tingen her i livet, nemlig det å bli mamma og elske et barn- så ER det en tragedie! nei ikke i verdenssammenheng som noen ufølsomme folk skriver her, men for DEG, for MEG osv så er det en tragedie å ikke kunne få barn. en STOR personlig tragedie. og får man det ikke til tror jeg dette (nei jeg VET) er en sorg som vil bli hos et menneske livet ut.

folk får bare holde kjeften sin om at man blir så opptatt av det og sytete.forstår dere ikke at dette vil prege hele livet? er det rart man er lei seg og blir deprimert??? er de rart man har en stor sorg inni seg, man sørger over familien sin-som man kanskje aldri skal greie å få

og heregud da vi jenter har jo også drømt om å bli mamma hele livet. vi begynner å trille dukker i tre årsalder. klart det er en vanvittig stor sorg å da oppleve å ikke få det til!

du er en nydelig stemor det er jeg overbevist om, og jeg forstår deg godt, du gjør alle disse mamma-greiene, men alikevel er det ikke det samme med ste-barn. folk som sier noe annet tror jeg bare prøver å være politisk korrekte. det er klart det er noe helt helt spesielt med egenfødte barn!!

ble provosert over alle de hjernetomme svarene du fikk. jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg for å lette deg fra depresjon. er man ufrivillig barnløs, er det DET man tenker på alltid, uansett. en får bare prøve og prøve og prøve igjen. og håpe inderlig at det lykkes å få oppfylt din største drøm.

lykke til!

klem fra lykkelig ivf mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blommenholm

Jeg sitter med tårer i øynene når jeg leser innlegget til Prillaguri. Det er akkurat slik det er!

Og Kjære ikke nick nå..

Jeg er lykkelig gift med en mann som har to barn fra et tidligere forhold. Og jeg elsker den lille familien min mer enn noe annet. Jeg har alltid hatt et fantastisk forhold til mine stebarn, men allikevel er det et dypt savn og kunne få egne barn.

Jeg forstår også usikkerheten din i forhold til din partner. Han har to barn. Er det da viktig for han å få flere barn? Gjør han det bare for å tilfredstille dine behov? Det var ihvertfall spørsmål som "surret rundt" i mitt hode.

Jeg nektet ihverfall og la slike tanker ødelegge for meg og jeg ga ikke opp håpet om egne barn. Har prøvd flere ganger over flere år med IVF/ICSI og nå er jeg endelig gravid. Mannen min er nesten mer opptatt av dette enn meg.Han er en fantsktisk støtte for meg og han vet ikke hva godt han skal gjøre for meg om dagen.

Vi har et veldig nært og åpent ekteskap hvor vi kan diskutere alt uten at noen av oss dømmer den andre.

Jeg har ingen andre råd til deg annet enn at du burde ta en samtale med din samboer. Fortell han dine følelser. Han elsker deg jo og vil helt sikkert forstå dine ønsker og behov. Ikke gi slipp på drømmen din om egne barn. Du elsker sikkert dine stebarn, men det er noe eget med det å bli mor selv.

Jeg håper alt går bra med deg og at du kommer til å bli gravid snart.

Lykke til vennen, og ikke bry deg om tankeløse mennersker som ikke gjøre annet enn å dømme andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert mange ganger i FUB. Men foreningen har kommet frem til at man ønsker å være en frittstående pasientforening, samt at det er noe stigmatiserende i det å kalle seg funksjonshemmet - til tross for at det faktisk er et av kroppens viktigste funksjoner som faktisk er satt ut av spill.

Jeg har brukt blindhet som en sammenlikning - etter først å ha understreket at det å være blind er atskillig verre enn å være UFB.

MEN når det er sagt - de som er blinde er det av mange ulike årsaker - medfødt, skade, sykdom mv. Samme med ufb. Det er en av kroppens basisfunksjoner som er ute av spill - syn kontra reproduksjon. (Mange mener jo at meningen med livet er å reprodusere seg selv). Hvis man hadde funnet en "kur" der kanskje så mange som 70% av de blinde blir kurert - dvs. får tilbake synet - ved en behandling med egentlig minimal kostnad (ca. kr. 100.000 per pasient) - ja da skal jeg love deg at det hadde blitt fart på sakene. Men når det er noe så uviktig som reproduksjonssystemet, ja da kan man jo bare betale selv...

Men hvis man kaller seg funksjonshemmet fordi man ikke kan få barn, så blir det jo litt motsigende siden funksjonshemmede ikke får offentlig prøverørsbehandling her i landet men må dra til utlandet for å gjøre det og betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

Men hvis man kaller seg funksjonshemmet fordi man ikke kan få barn, så blir det jo litt motsigende siden funksjonshemmede ikke får offentlig prøverørsbehandling her i landet men må dra til utlandet for å gjøre det og betale selv.

Det er ingen automatikk i at man får avslag på prøverør i Norge fordi man er funksjonshemmet. Det er en individuell avgjørelse som taes fra gang til gang basert på psykososial omsorgsvurdering. Gjøres av legene.

Dessuten - det vi diskuterer her er og blir en meningsløs diskusjon. Staten har bestemt at ufb ikke er en sykdom og til tross for overveldende argumentasjon for det motsatte, så vil de ikke gi seg. Det er derfor man ikke kan trekke fra utgifter til IVF-behandling på selvangivelsen, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at man får avslag på prøverør i Norge fordi man er funksjonshemmet. Det er en individuell avgjørelse som taes fra gang til gang basert på psykososial omsorgsvurdering. Gjøres av legene.

Dessuten - det vi diskuterer her er og blir en meningsløs diskusjon. Staten har bestemt at ufb ikke er en sykdom og til tross for overveldende argumentasjon for det motsatte, så vil de ikke gi seg. Det er derfor man ikke kan trekke fra utgifter til IVF-behandling på selvangivelsen, for eksempel.

Det er rart det alltid blir avslag da. Jeg fikk beskjed av legen at han kom ikke til å gi meg godkjennelse pga det. Og jeg kjenner flere andre også. Og hvorfor vil de ikke ta ut sædceller fra de gutta som ikke har utløsning pga lammelser.

Fordi de ikke vil at folk som er funksjonshemmet ikke skal ha unger selvfølgelig. Og man skal ikke ha barn. Det er derfor det ikke er noen regler for funksjonshemmede foreldre som f.eks skolekjøring og avlastning.

Jeg skal fortelle deg at ei venninne av meg var barnevakt for minstemann og måtte innom legevakta i 5 minutter. Der holdt de på å ta fra henne minstemann fordi de ikke trodde at jeg tillot henne å være barnevakt fordi hun satt i rullestol. Så de prøvde å ringe barnevernsvakta. Men minstemann reddet situasjonen med å høyt og tydelig fortelle at det var ikke forskjell på folk i rullestol og ikke.

Jeg har nemlig flere venner i rullestol og han reagerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -73/Vera

Hei, jeg heter "Vera" og du kan lese hele "livshistorien" min i dagboken min på Fub om du vil...

Da vil du forstå at vi har mye til felles og at jeg føler veldig med deg, og jeg synes det er leit at det utvikler seg en så usakelig debatt etter et så ærlig innlegg.

DU HAR MIN FULLE STØTTE OG MEDFØLELSE!!!

men jeg er sint på flere andre nedover her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dui har min fulle og hele sympati. Er selv i samme situasjon.

Vil gi deg en STOR og LANG klem. :-)

Kom deg inn på www.fub.no - der er vi mange og du vil få den støtten du trenger. Ikke pepper for hva du føler.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...