Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Ja dette er et rop om hjelp til min datter. Hun er sammen med en gutt som sies å ha asthma-allergi. Det vil si han tar daglig innhalator (hvilke type har jeg ikke spurt om).Vi bor på gårdsbruk og har hester. Han tåler ikke dyr og det viser seg at det er nok å sitte ute hos oss om sommeren, da naboen i tillegg har kyr. Han får pustebesvær.

Tror jeg tidligere har lest at det i Bergen er forsket langt og at det er en mulighet for en langsiktig behandling, er dette korrekt.Dette er et stort problem for min datter da gård og hest er mye av hennes liv i fremtiden, men, men.

Han har ingen tro på at det finnes mer alternativ enn den vanlige medisinering han har hatt fra sin barndom, men jeg tror det da vi er i en stadig utvikling.

Håper du har noe alternative metoder, leger som kan hjelpe.

Venter med spenning på tilbakemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140944-asthma-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-6162bien.

Dette er nok et problem som jevnelig har dukket opp i min praksis som allergi- og astma-lege. Pr. idag har vi ingen behandling som kan "skru av allergimekanismene". Såkalt allergi-vaksine duger bra ved pollen- og innsekt-allergier og de har vært svært lite lovende ved dyreallergier. Den medikamentelle behandlingen av selve allergien og astmaen har blitt klart bedre de siste årene. Ved uttalte dyreallergier ser det imidlertid ikke ut til man når frem til noe godt resultat, utover det å holde seg borte fra det man reagerer kraftig på.

Det forskes mye i disse feltene, så hva som kan være mulig om , la oss si 5-10 år, er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140944-asthma-allergi/#findComment-887116
Del på andre sider

Lene Jensen

Jeg har også astma-allergi mot hester, men reagerer ikke på mine krøllete Curlyhester, jeg har åtte stykker nå. Ved universitetet i Aachen er det forsket på Curlyhestens allergivennlighet og de har funnet ut at hestene har mindre mengde og andre typer protein i hud og hår. De aller fleste allergikere reagerer ikke eller svært lite på Curlyhester. Jeg kjenner flere som er dødelig allergisk mot hester men som har Curlyhester uten problemer, og har hatt dem i årevis og samtidig gått til kontroller, og ingen forverring av allergien har blitt sporet. For en allergisk hesteelsker så er dette som å komme til himmelen!

I tillegg er det en fordel at disse hestene trives best på utegang, man eliminerer med det mange potensielle allergiproblemer assosiert med stallmiljø. Man kan i tillegg fôrer med vakummpakket fuktig høysilage i stedet for tørt høy, bruke pelletert kraftfor i stedet for havre og annet som lett støver, man kan bruke papirstrø i liggehallen i stedet for støvete sagflis osv. Mange støvsuger også hestene i stedet for å børste dem, da unngår man at støvet i pelsen blir hvirvlet ut i luften.

Lykke til. Det visst ikke lov å oppgi internettadresser her, men hvis du søker på internett etter "American Curly Horse" og Curlyhest burde du finne min og mange andre sine informative websider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140944-asthma-allergi/#findComment-889505
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...