Gå til innhold

ikke akkurat psykiatri, men.....


Gjest tenke-tenke

Anbefalte innlegg

Gjest tenke-tenke

Jeg tenker for mye! Åssen venne seg av med det? Det tar unødig tid og energi, og jeg bekymrer meg også litt for mye.

Noen som har klart å snu på flisa, og gruble mindre?

Tar gjerne imot masse tips og råd, det er sikkert noe som passer....!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

Hva med å aktivisere deg litt mer..?

Gjøre ting som du liker.. søke nye utfordringer, hobbyer..??

Konsentrere deg om andre ting både fysisk og psykisk, så forhindrer du kanskje for mye grublerier!

Har småbarn. Og masse å henge fingrene i..!! Merker at jeg har mye mye mindre tid å gruble, bekymre meg og deppe enn tidligere. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elly3

Hei hei!

Har du forsøkt med litt "hverdagsmeditasjon"? Har ikke forsøkt så mye av det sjøl (selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve), men har lest at det kan være nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @rebecca@

Noen av oss er vel slik i utgangspunktet ? Grubler mye?Jeg synes det er greit å komme meg ut, se folk, gå en tur med hunden, få tankene bort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke-tenke

Tenker for mye uansett. Skulle gjerne pusset opp leiligheten, fx., men er ikke frisk nok fysisk, dessuten - ikkenoe er som å tenke når man maler! Eller rydder/vasker opp/trener/lager middag/u name it. Det er for stor aktivitet i hodet - (kanskje derfor jeg er blitt så klok :-p )

Men jeg vil gjerne slå ned på hvilemodus. Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenke-tenke

Kurs innen yoga eller avspenningsteknikker (meditasjon eller annet).

det er barnemat for meg ...

flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en adrenalinfylt aktivitet, der du blir skikkelig redd. Som å sitte på en motorsykkel i 100- km/t, ev. sykle kjempefort i nedoverbakke uten sykkelhjelm; ). Da skal jeg love deg at du er superlykkelig når du er nede på jorden igjen. Glad for å være i livet, fått satt ting litt i perspektiv, og tenker på det som virkelig betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Tenker for mye uansett. Skulle gjerne pusset opp leiligheten, fx., men er ikke frisk nok fysisk, dessuten - ikkenoe er som å tenke når man maler! Eller rydder/vasker opp/trener/lager middag/u name it. Det er for stor aktivitet i hodet - (kanskje derfor jeg er blitt så klok :-p )

Men jeg vil gjerne slå ned på hvilemodus. Flere forslag?

Litt terapeutisk spørsmål kanskje.... ;o)

Du opplever grublingen din som et problem..?

Hva tror du selv ville vært til hjelp for deg slik at du ikke brukte riktig så mye tid og energi på grublinga?

Ok. Du spurte etter råd. Men jeg kaster ballen tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke-tenke

Litt terapeutisk spørsmål kanskje.... ;o)

Du opplever grublingen din som et problem..?

Hva tror du selv ville vært til hjelp for deg slik at du ikke brukte riktig så mye tid og energi på grublinga?

Ok. Du spurte etter råd. Men jeg kaster ballen tilbake til deg.

kanskje prate mere - i RL, le og ha det gøy. Ikke alltid lett å få gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke-tenke

en adrenalinfylt aktivitet, der du blir skikkelig redd. Som å sitte på en motorsykkel i 100- km/t, ev. sykle kjempefort i nedoverbakke uten sykkelhjelm; ). Da skal jeg love deg at du er superlykkelig når du er nede på jorden igjen. Glad for å være i livet, fått satt ting litt i perspektiv, og tenker på det som virkelig betyr noe.

høres smart - bortsett fra at jeg ikke kan gjøre det der hele dagen (og hvis jeg overlever turen :-) ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres smart - bortsett fra at jeg ikke kan gjøre det der hele dagen (og hvis jeg overlever turen :-) ...)

Det er som med et antidepressiva, du må trappe forsiktig opp, og vedlikeholde dosen.

Begynn forsiktig med å hoppe ned de siste trinnene i en trapp, og øk på ved f.eks:

-å sykle fort ned en bakke eller i trafikkerte områder

-gå raskt eller late som du må løpe for livet

-stå på ski ned en bakke eller ake på et brett

-ta en time på en skytebane

-begynne å trene kampsport

-smelle en ballong eller lage andre høye skremmende lyder

-prøve en klatrevegg eller klatre i trær

-kjøre en karusell eller løpe rundt og rundt (obs. kan føre til svimmelhet og kvalme)

-stupe i et basseng eller hoppe i sengen

-begynne med fekting

-bokse med skyggen din eller lekesloss med en venn

-prøve paintball

-sove under åpen himmel i skogen eller i hagen uten for huset

-bestige et fjell eller en liten bakketopp

-bedrive usynlig teater på gaten (oppmerksomhetskick) eller snakke med noen du er forelsket i

For de vidrekommende:

-hoppe i fallskjerm eller stå på vannski

-gå på ski over nordpolen

-begynne med stand-up

osv osv

For de mediekåte og gale:

-bli deltaker på et reality-tv konsept

Det som passer for deg, som gir deg adrenalin, -hvis du tør.

Har ikke hørt om noen som har overlevd livet så langt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke-tenke

Det er som med et antidepressiva, du må trappe forsiktig opp, og vedlikeholde dosen.

Begynn forsiktig med å hoppe ned de siste trinnene i en trapp, og øk på ved f.eks:

-å sykle fort ned en bakke eller i trafikkerte områder

-gå raskt eller late som du må løpe for livet

-stå på ski ned en bakke eller ake på et brett

-ta en time på en skytebane

-begynne å trene kampsport

-smelle en ballong eller lage andre høye skremmende lyder

-prøve en klatrevegg eller klatre i trær

-kjøre en karusell eller løpe rundt og rundt (obs. kan føre til svimmelhet og kvalme)

-stupe i et basseng eller hoppe i sengen

-begynne med fekting

-bokse med skyggen din eller lekesloss med en venn

-prøve paintball

-sove under åpen himmel i skogen eller i hagen uten for huset

-bestige et fjell eller en liten bakketopp

-bedrive usynlig teater på gaten (oppmerksomhetskick) eller snakke med noen du er forelsket i

For de vidrekommende:

-hoppe i fallskjerm eller stå på vannski

-gå på ski over nordpolen

-begynne med stand-up

osv osv

For de mediekåte og gale:

-bli deltaker på et reality-tv konsept

Det som passer for deg, som gir deg adrenalin, -hvis du tør.

Har ikke hørt om noen som har overlevd livet så langt.

mvh

jeg har igrunnen alltid hatt lyst å gi en god klem til en løve. Eller bjørn. Det kunne jo gått bra det også?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjenner meg igjen, men jeg tror ikke det er mulig å la være å tenke:)

Det er vel hva du tenker på, og hvordan du gjør det som er problemet?

Du høres/føles litt ung ut, jeg er over 4o, og var redd tankene mine når jeg var yngre, og at jeg i tillegg ble veldig sliten, siden det jeg ofte tenkte ikke var slik livet egentlig var.

Jeg har bestandig vært en leshest, (men ikke på skolefag)

, der var ikke konsentrasjonen tilstede, men all annen litteratur som hadde nytteverdi/ineteresse for meg, -psykiatri og filosofi, nettopp for å skape orden i tankene.

...kanskje...er det noe viktig dette for deg, noe som skal være i livet, kanskje det er en side av livet ditt som du ikke ser, ennå, hvor tankene dine kan gjøres om til en kreativ opplevelse.

Meditasjon og fysisk aktivitet er gode ting, når det står på, men det orker ikke jeg en hel dag, resten av dagen må jeg forholde meg til tankene mine og meg selv.

Hva med å skrive, tegne , male,danse?

Jeg gikk to år på Zoloft for å få litt ro, men disse fratok meg så mange av nyansene og fargene i livet så det anbefaler jeg ikke,

men det er slitsomt, innrømmer det.

Veien blir til mens du går den:)

Nyt våren, prøv å se en "annen" vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...