Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg har fått ett lite sjokk i det seneste. Ingen i min familie er allergisk mot noe og jeg er nesten aldri sjuk och har aldri för reagert på noe! (Er i dag 27 år)Nå under den siste måneden har jeg fått voldsomme röde utslett i ansiktet, på brystet og på övre del av ryggen etter noen middager. Jeg har bare reagert når jeg har värt borte på middag så det må väre noe som jeg ikke spiser til hverdags. Utslettene klör ikke og er ikke ubehagelige på noen måte, men alle bemerker at jeg ser veldig röd ut i ansiktet og på brystet kommer utslettene i form av små "öyer" som är knall röde. Utslettene kommer ca 1 time etter maten og forsvinner veldig fort (etter ca 1/2 time.)

Det eneste jeg har kommer opp med som teori är vitlök eller römme/flöte, men jeg har aldri hört om noen som er allergisk mot vitlök??

Er det smart av meg å forsöke å ungå å få utslett eller gjör det ingenting så lenge jeg ikke har ubehag av det selv??

Er veldig takknemmelig for svar...

På forhånd takk

Hilsen

Cathy

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14120-r%C3%B6de-utslett-etter-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest igjennom flere inlegg for å forsöke å finne noen som har samme symptomer som meg og leste et innlegg der reaksjonen skyltes alkohol. Det er også noe jeg har nytt i alle de samhenheng jeg har blitt röd i ansikt og på bryst...Er det flere som har erfaring med dette??

Cathy2

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære cathy2

DDet utslettet du beskriver høres ut som en intoleranse-reaksjon på noe du har spist eller drukket. Enkelte rødviner inneholder mye såkaldte biogene aminer som kan føre til ubehag av forskjellig slag, også utslett. Det samme gjør visse matvarer, best kjent er lagrede oster, dypvannsfisk, boksemat og krydder.

Reaksjonen er ikke farlig, og så lenge du ikke har ubehag av det kan du trygt prøve deg frem og fortsette å gå bort og spise og drikke litt alkohol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...