Gå til innhold

Kvalm i uke 38


januarmamma

Anbefalte innlegg

Kvalm

Jeg er gravid i uke 38 og har selvfølgelig som "alle andre" på denne tiden kjent forandringene i kroppen min med tanke på det som er nært forestående.

Det er også noen "plager" jeg har som jeg ikke har funnet svar på noe sted:

Kvalme

Jeg har perioder med kvalme. De kan vare i noen timer men også opptil 2-3 dager. Dette har vart siden rett før jul, dvs uke 35 - 38 (nå) Kvalmen kommer sammen med svettetokter og vondt i hodet. Er det kynnere? Magen blir ikke spesielt hard men babyen blir veldig aktiv...

Smerter

Har også perioder med sterke smerter helt nederst/under magen. De sitter helt nede ved skambenet og opp langs sidene. Når de blir sterke nok eller begynner å avta kommer også menstruasjonssmerter i ryggen. Er dette kynnere? Magen blir ikke spesielt hard under disse smertene heller...

Har ikke kjent noe til ubehagelige kynnere... Noen ganger er magen hardere enn andre ganger og babyen mer aktiv, men ingen vonde... Er det normalt?

Magen min har heller ikke sunket nevneverdig... Hender det at dette skjer rett før fødsel? Og er det normalt å ha babyen helt oppunder/utenpå ribbena på dette stadiet?

Mange spørsmål dette og jeg er helt sikkert bekymret uten grunn men allikevel...

Har ikke hatt noen plager resten av svangerskapet og har vært i full jobb frem til nå... Kanskje det er derfor jeg merker dette sterkere enn de som har hatt mye plager...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig å ha litt kvalme mot slutten av svangerskapet, og som oftest har det sammenheng med at du har blitt stor og fordøyelsen blir mer problematisk. Hvis det tar lang tid før maten kommer ned i tarmsystemet, kan man fort bli kvalm. At du i tillegg får vondt i hodet, har jeg ingen forklaring på, heller ikke svettetoktene. Jeg vil uansett anbefale deg å få sjekket blodtrykket ditt så snart som mulig, for å utelukke at det har noen sammenheng.

De smertene som du beskriver at du har nederst i magen, har nok også sammenheng med at du begynner å nærme deg slutten. Det høres ut som om det begynner å modnes i livmorhalsen. Det kan kjennes som stikkinger og evt. mensmurring, ikke nødvendigvis i sammenheng med kynnere. Selv om ikke magen har sunket ennå, og hodet sansynligvis ikke festet, kan modningen foregå likevel. Hvis du har fått vite at hodet ikke har festet seg, bør du bli fulgt opp med tanke på dette. Regner med at du har snakket med lege/jordmor om dette. Det er ikke så uvanlig at barnet er oppunder ribbeina på ditt stadium. Det er ofte plagsomt, men husk, den skal ikke bli der så veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...