Gå til innhold

Store fordøyelsesproblemer

Anbefalte innlegg

marham1365380673

Dette er siste utvei...

Har i de siste fem årene vært stadig økende plaget med en "kokende" fordøyelse. Ca 1-3 timer etter måltid blir det svært stor aktivitet både i mave og tarm. Blir småkvalm og uvel, og maven kan også "svi". Det verste er all luften som bokstavlig talt buldrer og bråker rundt om i tarmen og skaper smerter og ubehag. Tilstanden blir verre etter hva jeg spiser. Fiber er utelukket, sammen med melvarer og de fleste melkeprodukter pluss sukkerholdig mat. I de siste mnd har jeg prøvd å holde meg unna all mat m karbohydrater i, og dette har roet det hele litt- symptomene er ikke så fremtredende. Men man kan jo ikke spise kun kjøtt og ost i all framtid... Avføringen kan være litt slimete. Jeg ble testet negativt for laktoseallergi/ cøliaki for tre år siden.Kan jeg likevel ha intolleranse? Tilstanden har gjort meg usikker og redd for sosiale sammenkomster, da tarmen bråker enormt. Jeg unngår kontakt med menn, og kommer meg ikke på kurs gjennom arbeid. Er egentlig en sosial person.Var til fastlege for ca 1/2 år siden,som tok en blodprøve og sa jeg var i fin form.... Hvor kan jeg søke hjelp utenom fastlegen? Hva kan hjelpe? Hva kan det være? Er ekstremt frustrert!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141383-store-ford%C3%B8yelsesproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofie Nathalie

Er det ikke forskjell på allergi og intoleranse? Man trenger ikke ha allergi selv om man har intoleranse for noe. F.eks trenger man ikke være allergisk for melk men få magetrøbbel når man drikker det som luft i magen og diare. Har du prøvd med alternativ medisin, det kan jo hjelpe, homeopati eller akupunktur. Du burde jo få råd fra legen din angående hva du burde spise som ersatter det du kutter ut for å få fullverdige måltid...? Håper at du finner ut av det og får hjelp snart! Kan ikke være noe behagelig for deg dette da. Har du forresten prøvd å lage brød på glutenfritt mel for å prøve deg fram?

Gjest gomle

Er det ikke forskjell på allergi og intoleranse? Man trenger ikke ha allergi selv om man har intoleranse for noe. F.eks trenger man ikke være allergisk for melk men få magetrøbbel når man drikker det som luft i magen og diare. Har du prøvd med alternativ medisin, det kan jo hjelpe, homeopati eller akupunktur. Du burde jo få råd fra legen din angående hva du burde spise som ersatter det du kutter ut for å få fullverdige måltid...? Håper at du finner ut av det og får hjelp snart! Kan ikke være noe behagelig for deg dette da. Har du forresten prøvd å lage brød på glutenfritt mel for å prøve deg fram?

Som Sofie sier, det er forskjell på intoleranse og allergi. Intoleranse synes ikke på prøver, men er like ubehagelig likevel. Krev å få hjelp hos legen! Si du vil sjekkes av spesialist, slik er det ikke meningen at du skal leve. Men alternativ behandling kan også være en ide, jeg har gått til ei som kaller seg naturterapeut (jeg bor i nærheten av Lillestrøm), og det har vært kjempenyttig for meg. Jeg lider også av magetrøbbel i forbindelse med inntak av en god del mat, men i forhold til deg er jeg mildt angrepet tror jeg.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære marham

Symptomene du beskriver likner svært på det man ser ved en irritabel tarm - colon irritabile på medisinspråket. Det som er typisk er at symptomene noen ganger ser ut til å ha sammenheng med en eller annen matvare, neste gang helt andre matvarer. Det er viktig å spise variert selv om man føler at det å utelukke enkelte matvarer fører til en viss lindring. Det er lite sannsynlig at slike symptomer har med intoleranse overfor mat å gjøre - det er nok tarmen som slår seg vrang. Du bør nok gjøre et nytt forsøk med fastlegen og eventuelt få en henvisning til en gastro-enterolog (en spesialist på mage-tarmplager). Det er selvfølgelig svært slitsomt å ha det slik som du beskriver og du trenger hjelp til å komme videre. Kanskje du også kunne få komme til en ernæringsfysiolog som kunne hjelpe deg med kostholdet. Du bør nok prøve å utvide kostholdet ditt da det å leve på en så snever kost rett og slett kan forverre problemene.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...