Gjest Dolly Halvparten Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Jeg er så uheldig å ha store bryster, og merker at jeg får vondt i skuldre og rygg. Kunne godt tenkt meg å redusere dem kraftig. Hvordan virker en slik operasjon, hva koster den og vil jeg kunne få den dekket? Jeg har et barn nå, og planlegger et til før en eventuelt operasjon. Er det mulig å amme etter operasjonen dersom en tredjemann ble aktuell? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mira Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Jeg fikk fjernet 600 gram fra hvert bryst i 92. Jeg hadde da avsluttet amming av nr 2 et halvt år før. Fire år etter operasjonen fikk jeg barn nr 3. Som ammehjelper var jeg svært oppsatt på å amme, og hadde også noe råmelk under svangerskapet. Da minsten hadde lagt på seg 150 gram etter fem uker, var det på høy tid å starte med tillegg! Da hadde jeg hatt 4 kraftige brystbetennelser, og de åpne sårene (som også ble betent og måtte behandles) varte i 7 uker... Jeg var også helt fullstendig utslitt av å amme og pumpe i ett. Jeg klarte å holde på _litt_ amming i 7 måneder, de siste to ved hjelp av hjelpebryst. Hjelpebrystet fordi han ikke gadd å die når det kom så lite... Som tidligere ammehjelper vet jeg at de fleste får ammeproblemer etter en brystreduksjon - skjønt ikke alle! Det er også viktig å vite at _litt_ morsmelk er veldig mye bedre enn ingen (ergo: blandet ernæring er bedre enn ren kunstig), og at det finnes hjelp og hjelpemidler dersom man ikke får det til alene. Jeg vil absolutt anbefale brystreduksjon hvis du plages av den tunge bysten, men jeg vil imidlertid IKKE anbefale noen å strekke seg fullt så langt for å amme etter slik operasjon som det jeg gjorde! (La meg få lov å legge til at jeg stresset sånn fordi vi har mye allergi i familien, og det var også viktig å strekke ammingen til han hadde vennet seg til gluten fordi søsteren har cøliaki.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Kjære Dolly Halvparten. Når brystene er så store at de gir fysiske plager,kan de reduseres på offentlig regning.Du oppsøker legen din som så evnt.henviser deg videre i systemet.Det man gjør er å fjerne deler av brystet.Det er fullt ut mulig å amme etter en slikm operasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolly Halvparten Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Jeg fikk fjernet 600 gram fra hvert bryst i 92. Jeg hadde da avsluttet amming av nr 2 et halvt år før. Fire år etter operasjonen fikk jeg barn nr 3. Som ammehjelper var jeg svært oppsatt på å amme, og hadde også noe råmelk under svangerskapet. Da minsten hadde lagt på seg 150 gram etter fem uker, var det på høy tid å starte med tillegg! Da hadde jeg hatt 4 kraftige brystbetennelser, og de åpne sårene (som også ble betent og måtte behandles) varte i 7 uker... Jeg var også helt fullstendig utslitt av å amme og pumpe i ett. Jeg klarte å holde på _litt_ amming i 7 måneder, de siste to ved hjelp av hjelpebryst. Hjelpebrystet fordi han ikke gadd å die når det kom så lite... Som tidligere ammehjelper vet jeg at de fleste får ammeproblemer etter en brystreduksjon - skjønt ikke alle! Det er også viktig å vite at _litt_ morsmelk er veldig mye bedre enn ingen (ergo: blandet ernæring er bedre enn ren kunstig), og at det finnes hjelp og hjelpemidler dersom man ikke får det til alene. Jeg vil absolutt anbefale brystreduksjon hvis du plages av den tunge bysten, men jeg vil imidlertid IKKE anbefale noen å strekke seg fullt så langt for å amme etter slik operasjon som det jeg gjorde! (La meg få lov å legge til at jeg stresset sånn fordi vi har mye allergi i familien, og det var også viktig å strekke ammingen til han hadde vennet seg til gluten fordi søsteren har cøliaki.) Tusen takk for svaret ditt. Ble litt skremt av historien din.... Jeg trodde man ble anbefalt å "amme ferdig" før en slik operasjon. Vi har vel i utgangspunktet tenkt oss to barn, så jeg kommer ikke til å utføre noen operasjon før det! Kanskje du har anledning til å fortelle litt om selve inngrepet og tiden etter operasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolly med andre halvparten Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Tusen takk for svaret ditt. Ble litt skremt av historien din.... Jeg trodde man ble anbefalt å "amme ferdig" før en slik operasjon. Vi har vel i utgangspunktet tenkt oss to barn, så jeg kommer ikke til å utføre noen operasjon før det! Kanskje du har anledning til å fortelle litt om selve inngrepet og tiden etter operasjonen? Jeg sliter også med store tunge bryster. Hadde vært fint om du kunne fortelle om selve operasjonen og tiden etter... På forhånd takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mira Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Tusen takk for svaret ditt. Ble litt skremt av historien din.... Jeg trodde man ble anbefalt å "amme ferdig" før en slik operasjon. Vi har vel i utgangspunktet tenkt oss to barn, så jeg kommer ikke til å utføre noen operasjon før det! Kanskje du har anledning til å fortelle litt om selve inngrepet og tiden etter operasjonen? Jo, jeg ville absolutt ha ventet til jeg hadde fått de barna jeg hadde tenkt meg hvis jeg var deg! Historien min understreker vel det. Hvis du er i tvil, spør på ammeforum! Jeg husker ikke så veldig mye av inngrepet eller tiden etter. Jeg fikk utført inngrepet privat, rett og slett fordi jeg ikke orket vente én dag lenger enn nødvendig. Da jeg var gravid med barn nummer to sa jeg: "Ikke ETT svangerskap til med disse puppene!" :-) Vi var da - i -92 - svært usikre på om vi ville ha flere. Det ble gitt noe beroligende el.l. før operasjone, og jeg tror jeg mer eller mindre sov meg gjennom det. Husker egentlig bare kirurgens overraskelse over at det omtrent ikke fantes fettvev i brystene! Han fjernet visst nesten bare kjertelvev. Dette til tross for at jeg var noe overvektig. Jeg fikk blødninger like etter operasjonen, måtte få lagt inn dren, måtte inn på sykehuset hjemme(inngrepet ble utført i annen by enn den jeg bor i) for å få "tømt" brystet flere ganger poliklinisk. Var nokså dårlig, og som sagt: husker lite. Tror ikke dette er vanlig! Jeg har - uansett - alltid vært svært glad for at jeg gjorde det, er kjempefornøyd med resultatet ennå, etter mer enn 8 år. Det gjorde også (hmmm...det var jo igrunnen det som var _hovedårsaken_ til operasjonen, men er kommet i bakgrunnen etterhvert...*s*) rygg og skuldersmertene veldig mye bedre. Jeg er fremdeles stor, bruker fra 85 C/D til 90 C (varierende med bh-merket), men det kan ikke sammenlignes med slik jeg var! Og ja - gubben er også veldig fornøyd! ;-) Jeg reagerer på Pål Sands svar til deg vedr. amming etter reduksjonsplastikk - det stemmer ikke med min erfaring fra Ammehjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolly Halvparten Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Jo, jeg ville absolutt ha ventet til jeg hadde fått de barna jeg hadde tenkt meg hvis jeg var deg! Historien min understreker vel det. Hvis du er i tvil, spør på ammeforum! Jeg husker ikke så veldig mye av inngrepet eller tiden etter. Jeg fikk utført inngrepet privat, rett og slett fordi jeg ikke orket vente én dag lenger enn nødvendig. Da jeg var gravid med barn nummer to sa jeg: "Ikke ETT svangerskap til med disse puppene!" :-) Vi var da - i -92 - svært usikre på om vi ville ha flere. Det ble gitt noe beroligende el.l. før operasjone, og jeg tror jeg mer eller mindre sov meg gjennom det. Husker egentlig bare kirurgens overraskelse over at det omtrent ikke fantes fettvev i brystene! Han fjernet visst nesten bare kjertelvev. Dette til tross for at jeg var noe overvektig. Jeg fikk blødninger like etter operasjonen, måtte få lagt inn dren, måtte inn på sykehuset hjemme(inngrepet ble utført i annen by enn den jeg bor i) for å få "tømt" brystet flere ganger poliklinisk. Var nokså dårlig, og som sagt: husker lite. Tror ikke dette er vanlig! Jeg har - uansett - alltid vært svært glad for at jeg gjorde det, er kjempefornøyd med resultatet ennå, etter mer enn 8 år. Det gjorde også (hmmm...det var jo igrunnen det som var _hovedårsaken_ til operasjonen, men er kommet i bakgrunnen etterhvert...*s*) rygg og skuldersmertene veldig mye bedre. Jeg er fremdeles stor, bruker fra 85 C/D til 90 C (varierende med bh-merket), men det kan ikke sammenlignes med slik jeg var! Og ja - gubben er også veldig fornøyd! ;-) Jeg reagerer på Pål Sands svar til deg vedr. amming etter reduksjonsplastikk - det stemmer ikke med min erfaring fra Ammehjelpen. Tusen takk for svar, maser fælt på deg men jeg lurer på en ting til. Brystene mine ble vedlig store etter mitt første svangerskap, og det er nå en stund siden jeg sluttet å amme. Jeg er blitt ganske tynn, men brystene har ikke blitt mindre. Jeg bruker nå størrelse 75 ff/g, så jeg har mye bryst på lite kropp kan man si. Nå er jeg redd for at de skal bli ennå større nesten gang jeg blir gravid. Hva er din erfaring på område. Håper du står i maset mitt..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mira Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Tusen takk for svar, maser fælt på deg men jeg lurer på en ting til. Brystene mine ble vedlig store etter mitt første svangerskap, og det er nå en stund siden jeg sluttet å amme. Jeg er blitt ganske tynn, men brystene har ikke blitt mindre. Jeg bruker nå størrelse 75 ff/g, så jeg har mye bryst på lite kropp kan man si. Nå er jeg redd for at de skal bli ennå større nesten gang jeg blir gravid. Hva er din erfaring på område. Håper du står i maset mitt..... Mine ble større under andre svangerskap. Etter fødselen ble de vel helst...lengre...:-/ Det er veldig tungt og mye du drar rundt på, der! Sørg ihvertfall for god støtte. Da jeg en gang i verden var slank, brukte jeg 75 DD/E. Jeg syntes det var fryktelig tungt. Du trenger i alle fall ikke bekymre deg for å ikke få dekket reduksjonsplastikk av det offentlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14145-brystreduksjon/#findComment-68471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.