Gå til innhold

Permisjon og nytt barn


Gjest Mulig tobarnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig tobarnsmor

Jeg er for tiden i svangerskapspermisjon, og når den er ferdig skal jeg utivde den med et halvt år. Jeg begynner da i jobb i august dette året.

Nå tenker vi litt på nummer to. Er det ikke slik at man må jobbe de 6 siste måneden før fødselen for å få svangerskapspenger? Altså bør vi ikke få barn før tidligst i februar? Hva skjer dersom vi satser på et barn allerede i februar og jeg blir sykemeldt eller føder før tiden. Hva vil da skje med svangerskapspengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mulig tobarnsmor

Fødselspenger fungerer også som opptjening (de 6 av 10 mnd osv)til fødselspenger.

Takk for svar, men mitt problem er at de 6 siste månedene er uten lønn.

Så da må jeg altså jobbe 6 nye måneder med lønn, eller? I den sammenhengen er jeg redd for å bli sykemeldt eller føde før tiden. Spiller det inn på permisjonspengene?

Håper Irene kan svare meg på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar, men mitt problem er at de 6 siste månedene er uten lønn.

Så da må jeg altså jobbe 6 nye måneder med lønn, eller? I den sammenhengen er jeg redd for å bli sykemeldt eller føde før tiden. Spiller det inn på permisjonspengene?

Håper Irene kan svare meg på dette....

Det er de siste 10 mndr før du tar permisjon som teller. Av disse må minst 6 ha vert med lønn eller sykepenger, dagpenger eller fødselspenger.

Hvis ikke får du engangsstønad. Men husk at du kan ta permisjon på det tidspunktet som passer best - inntil 12 uker før termin.

Dersom "hensikten med permisjonen" faller vekk pga sykdom, kan du søke om å få sykepenger selv om du ikke er i arbeid. forutsetningen er at det er gått mindre enn 3 mndr siden sist du var i arbeid (herunder ferie). Da får du sykepenger med 65% av inntektsgrunnlaget fra 15.sykedag.

Dette kan være en felle dersom du blir sykmeldt lenge, men det problemet får vi løse når den tid kommer ;-)

http://trygdehjelpen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...