Gå til innhold

nasonex

Anbefalte innlegg

Gjest Gunnar

Overfølsomhet for nesespray.

En dame skriver i Doktor Online og Dagbladet.no, sitat: "I tillegg har jeg i løpet av det siste året fått tung pust og uregelmessig hjerterytme/ekstraslag" og videre: "Kom til å tenke på om det kunne være noen sammenheng mellom tungpustetheten / uregelmessig hjerterytme og min avhengighet av nesespray? Har prøvd flere leger og fortalt om avhengigheten av nesespray, men ingen synes å bry seg noe særlig."

Jeg er både trepollen allergiker og har trange nesebor på grunn av skjev(medfødt) nesebrusk.

Jeg brukte inntil i vår preparatet Nasonex fra Schering-Plough. Preparatet var effektivt for allergien og gjorde at neseborene var åpnere enn før.

Men det viste seg at jeg utviklet overfølsomhet for preparatet: Etter bruk av Nasonex om kvelden før jeg la meg fikk jeg en følelse av oksygenmangel og hurtig/ujevn hjertetakt. Jeg gikk over til å bruke et annet preparat og da fikk jeg ikke lenger følelsen av oksygenmangel og økt hjertefrekvens.

Fabrikanten av Nasonex skriver ingen ting i sin reklame om de meget ubehagelige sideeffektene jeg opplevde ved bruken av preparatet. Men etter at jeg kontaktet Schering-Plougs kontor i Norge fikk jeg opplyst at disse sideeffektene var kjent.

Jeg har også et spark til det Norske helsevesenet: Å utvide eller reparere trange eller defekte nesebor er en helt uprioritert oppgave. Jeg må trolig få en eller annen til å gi meg et kraftig neseslag før jeg kan komme i noen helsekø for å ordne nesa.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14148-nasonex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Gunnar

Det du forteller om Nasonex burde vært rapportert til Bivirkningsnemnda - det er veldig viktig at slike bivirkninger blir meldt og kjent. Hvis det ikke allerede er gjort burde du gjøre legen din oppmerksom på reaksjonen du har hatt og foreslå at den meldes.

Fra 01.01.01 har vi fritt sykehusvalg her i landet og du kan selv undersøke hvor i landet det er kortest ventetid på den operasjonen du er interessert i. Du kan til og med gå inn på internett på sykehusvalg.net og lete frem disse opplysningene selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14148-nasonex/#findComment-67981
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...