Gå til innhold

Trygdebil


Gjest Celie

Anbefalte innlegg

Naboen har etter 112 kjøretimer endelig tatt førerkort. Hun er 50, og lettere tilbakestående, men gift og har barn.

Hun måtte få muntlige spørsmål, og kun ha automatgir.

Hun tok toget 4 mil hver vei de gangen hun hadde kjøretime.

Med en gang hun fikk førerkortet fikk hun også trygdebil! Hvordan kan det gå an når hun jo kunne ta toget til kjøreskolen?

En annen nabo har aldri jobbet. Hun er også gift og har barn. Hun er rett og slett lat, jeg finner ingen andre ord.

For 2 år siden begynte hun i jobb, sykmeldte seg etter 2 uker, og fikk deretter innvilget uføretrygd.

Hun har nå fått trygdebil! Jeg kjenner henne godt, og vet at det ikke er noe psykisk, og det er heller ikke noe alvorlig fysisk. Kun litt ryggvondt innimellom.

Hva er egentlig kriteriene for trygdebil?

Søsteren min er også uføretrygdet, og garantert sykere enn disse, men hun kunne aldri drømme om å søke engang!

Jeg må også si at jeg har ikke noe i mot disse 2, de er snille mennesker, og jeg unner dem en gratis bil, men nå lurer jeg litt!

Vi bor i en kommune som har et snilt trygdekontor, det vet jeg, men er det ingen regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler for å supplere litt når jeg leser slike ting. Først må jeg si at jeg faktisk forstår endel som frustrerer over hvor enkelt det kan virke av og til, det å få såkalte 'rente- og avdragsfrie lånet' i gjennom trygden til bil. Men det er faktisk en vurdering som blir gjort av mennesker som skal være kvalifisert til dette. Det må foreligge endel dokumentasjon og utredninger før man får tilsagn om støtte til bil. Det må være fra lege, det må være vanskelig å bruke alternative kommunikasjon m.m.

Og mht "snille trygdekontor", så blir bilsaker gjerne behandlet på et eller to trygdekontorer i fylket som har spesialisert seg på slike saker. Nettopp for å hindre slike forskjellsbehandlinger som kan oppstå mht "snille" eller evt. "slemme" trygdekontorer.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg føler for å supplere litt når jeg leser slike ting. Først må jeg si at jeg faktisk forstår endel som frustrerer over hvor enkelt det kan virke av og til, det å få såkalte 'rente- og avdragsfrie lånet' i gjennom trygden til bil. Men det er faktisk en vurdering som blir gjort av mennesker som skal være kvalifisert til dette. Det må foreligge endel dokumentasjon og utredninger før man får tilsagn om støtte til bil. Det må være fra lege, det må være vanskelig å bruke alternative kommunikasjon m.m.

Og mht "snille trygdekontor", så blir bilsaker gjerne behandlet på et eller to trygdekontorer i fylket som har spesialisert seg på slike saker. Nettopp for å hindre slike forskjellsbehandlinger som kan oppstå mht "snille" eller evt. "slemme" trygdekontorer.

:-)

Jeg kan ikke annet enn å poengtere det faktum at vi aldri vet absolutt alt om våre medennesker, selv om det virker som de forteller oss masse.

Slike "gode naboer" som alltid kjenner noen som har det mye verre, er veldig ødeleggende for små lokalsamfunn hvor det finnes folk med en sykdom som ikke vises på utsiden, og som ikke er særlig morsom å snakke med naboen om i detaljer. Noen føler behov for å utbrodere litt for at andre skal synes synd på dem, andre trekker fra litt for at andre ikke skal vite hvor vanskelig de faktisk har det.

Derfor kan dere aldri _vite_ at det mennesket som tar trikken i en overgangsfase mens hun tar førerkort faktisk ville hatt store problemer dersom hun hadde vert nødt å ta trikken i alle år fremover. For å ta et eksempel: kanskje hun plages med store angstanfall hver gang hun må ta trikken sammen med en stor folkemengde? Det vises ikke utenpå, og kan på overflaten virke urettferdig, men så lenge vi ikke har lest hele saken som førte frem til vedtaket om trygdebil synes jeg det er alt for lettvindt å avskrive vedkommende som "offer" for et "snilt" trygdekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...