Gjest caissa Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg har en venninne som er veldig bekymret fordi broren skal operere inn en pacemaker, pga uregelmessig hjerterytme og lav puls. Vi vet lite om operasjonen og pacemakere. Kan noen fortelle om hvordan operasjonen er, om risiko under selve operasjonen, og hvordan det er å leve med en slik en? Broren er såvidt fylt 30 år, han røyker og drikker ikke. Hva kan årsaken være til at hjertet begynner å trøble? Tusen takk til de som kan hjelpe med noen svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141689-pacemaker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SegMon Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Hei caissa! Jeg fikk nylig operert inn pacemaker selv (rundt september 03). Operasjonen er ganske enkel og tar ikke lang tid. Jeg ble lagt inn/skrevet inn på en Onsdag, operasjonen ble utført på Torsdagen. Operasjonen tok ca 45 minutter. Jeg var bevisst under hele operasjonen. Forløpet under operasjonen er som følger; man får lokalbedøvelse, deretter legges det et lite snitt (ca. 7 cm. i lengde) mellom krageben og første ribbein på venstre side. Det blir så laget plass under brystmuskulaturen til enheten. Når enheten er lagt på plass der den skal være bli det gjort ett snitt i blodåren (hovedpulsåren?) for innføring av "kabel" til hjertet, i mitt tillfelle ble kabelen lagt i venstre ventrikkel (nederst i hjertet, hvis jeg ikke tar helt feil). Følelser jeg hadde under operasjonen: Som jeg sa var jeg helt bevisst under hele operasjonen, og lå derfor og snakket med kirurgen hele tiden, det var litt ubehagelig når han gjorde plass til enheten under brystmusklaturen og når han førte kabelen inn til hjertet. Når han førte kabelen inn til hjertet føltes dette som om det krøp noen hundre maur inni meg Etter at operasjonen var "over" ble pacemakeren testet. Risikoen slik jeg kan forstå under selve operasjonen er lik ingen riskio i det hele tatt. Det skal ikke være noe å frykte for broren til din venninne eller henne. Du nevnte at han snart er 30, jeg var selv 23 når denne operasjonen ble utført på meg. Og jeg tror nok det er en fordel å være så ung og "sprek" når operasjonen skal utføres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141689-pacemaker/#findComment-900081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.