Gå til innhold

pacemaker

Anbefalte innlegg

Gjest caissa

Jeg har en venninne som er veldig bekymret fordi broren skal operere inn en pacemaker, pga uregelmessig hjerterytme og lav puls. Vi vet lite om operasjonen og pacemakere. Kan noen fortelle om hvordan operasjonen er, om risiko under selve operasjonen, og hvordan det er å leve med en slik en? Broren er såvidt fylt 30 år, han røyker og drikker ikke. Hva kan årsaken være til at hjertet begynner å trøble? Tusen takk til de som kan hjelpe med noen svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141689-pacemaker/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei caissa!

Jeg fikk nylig operert inn pacemaker selv (rundt september 03).

Operasjonen er ganske enkel og tar ikke lang tid.

Jeg ble lagt inn/skrevet inn på en Onsdag, operasjonen ble utført på Torsdagen. Operasjonen tok ca 45 minutter. Jeg var bevisst under hele operasjonen.

Forløpet under operasjonen er som følger; man får lokalbedøvelse, deretter legges det et lite snitt (ca. 7 cm. i lengde) mellom krageben og første ribbein på venstre side. Det blir så laget plass under brystmuskulaturen til enheten. Når enheten er lagt på plass der den skal være bli det gjort ett snitt i blodåren (hovedpulsåren?) for innføring av "kabel" til hjertet, i mitt tillfelle ble kabelen lagt i venstre ventrikkel (nederst i hjertet, hvis jeg ikke tar helt feil).

Følelser jeg hadde under operasjonen:

Som jeg sa var jeg helt bevisst under hele operasjonen, og lå derfor og snakket med kirurgen hele tiden, det var litt ubehagelig når han gjorde plass til enheten under brystmusklaturen og når han førte kabelen inn til hjertet. Når han førte kabelen inn til hjertet føltes dette som om det krøp noen hundre maur inni meg :) Etter at operasjonen var "over" ble pacemakeren testet.

Risikoen slik jeg kan forstå under selve operasjonen er lik ingen riskio i det hele tatt.

Det skal ikke være noe å frykte for broren til din venninne eller henne.

Du nevnte at han snart er 30, jeg var selv 23 når denne operasjonen ble utført på meg. Og jeg tror nok det er en fordel å være så ung og "sprek" når operasjonen skal utføres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141689-pacemaker/#findComment-900081
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...