corolla1365380675 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg er mann 41 med blodtrykksproblemerIsvimmelhet.Jeg har det siste året blitt grundig undersøkt, tatt ekg, 2 døgnregisteringer, mr ct osv.Har siden desember brukt Cozaar comp, 1 tbl. pr dag + albyl profylaktisk.Ved siste sjekk var blodtrykket 120/85.(januar)Følt meg i bra form til det siste, men var sværtsvimmel to dager på rad. Fikk sjekka bt selv og hadde som jeg fryktet høyt bt, det var 185/115.Altså tilbake til det stadiget jeg hadde før jegbegynnte med med. Så det viser jeg at jeg enkelte dager har uakseptablet høyt bt, mens det stort sett ellers vanlig.De dagene jeg hadde høyt var det rolige dager intet stress. Hvilken diagnose er dette, periodevis høyt bt.Det er såpass høyt at jeg ikke burde kjøre bil, er for svimmel. Er gift, to barn og sykepleier.Ikke-røyker, 182cm og 90 kilo. Kan vel ikke ha høyere doser da dette vil føre til generellt for lavt bt.Det er disse svingninge som jeg er skeptiske til. Problemet altså:Periodevise Høyt bT- hva gjør man med det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141792-bt-svingninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Svar til Corolla. Hvis dine verdier opp mot 185/115 er reelle, og trykket er på det nivået over lang tid (du bør få en registrering over mange timer de gangene du føler at trykket er høyt), kan det tenkes at du egentlig har det vi kaller en sekundær hypertensjon. Det vil så godt som alltid si at det er en hormonell årsak til trykkforhøyelsen, fortrinnsvis hormoner fra binyrer eller binyremargvev. Imidlertid vil det i første rekke være interessant å se hvilke trykkforandringer du har i løpet av et par "normal-døgn" på en 24-timers registrering. Hvis du vanligvis har normale trykk, men signifikant stigning (og samtidig er symptomatisk) i enkelte perioder, bør situasjonen revurderes. Det er neppe trolig at du får for lavt blodtrykk hvis du evt. får tillegg av et annet medikament (kombinert med Cozaar Comp), hvis det ellers er indikasjon for å senke trykket ytterligere, men helst etter en revurdering. Du har en BMI i overkant av 27. Du bør komme deg endel ned i vekt. Det er ofte lineært forhold mellom overvekt og blodtrykk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141792-bt-svingninger/#findComment-893753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.