Gå til innhold

Hjertet "hopper" over et slag

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 33 år og har en normal kropp og helse. Jeg har en krevende jobb både fysisk og psykisk. I det siste har jeg merket at etter jeg har gjort noe fysisk krevende er det som om hjertet stopper opp et slag. Dette føles litt skremmende. For eksempel når jeg har vært på trening og har trent hardt, så merker jeg at når jeg setter meg ned for å slappe av, er det som om hjertet "hopper" over et slag. Er dette farlig? Bør jeg oppsøke lege for å få dette sjekket? Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141804-hjertet-hopper-over-et-slag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hebbe 100.

Dette er et fullstendig uskyldig og meget vanlig fenomèn. Det som skjer er at hjertet i slike hvilefaser ofte får impuls (fra egne strukturer) til å få et eller flere ekstraslag. Slike slag kommer som regel rett etter et normal-slag, og gir sjelden egentlig puls. Det blir deretter en litt lengre pause før neste normalslag, som til gjengjeld blir som et kraftigere dunk i brystet, fordi hjertet da har rukket å fylle seg litt ekstra opp med blod.

Slike ekstraslag har vi alle i løpet av et normal-døgn. Noen av oss kan ha flere hundre/endel tusen slike slag uten at vi merker noen av dem, mens andre personer kan ha et par-tre stykker, og merke hvert eneste av dem. Det er ikke noe å bli engstelig for, det er ikke noen belastning for ditt hjerte. Du bør fortsette din trening og holde formen ved like.

Enkelte kan få øket ekstraslag-aktivitet av forskjellige ting, f.eks. røyking og mye kaffe. Hvis din jobb forutsetter mange uregelmessigheter i døgnrytmen, vil også det kunne influere på fenomènet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...