Gå til innhold

Frustrert: Når skal de slutte å hve egenandelstaket for frikort hvert år?!!


Gjest Windsong

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Var på apoteket for å hente medisiner idag (insulin/epilepsimedisin), og fikk rede på at egenandelstaket for frikort er satt til 1450kr, som om det ikke var nok med 1370kr! Hvor høyt kommer det taket til å bli når de hever det med nesten 100 kr hvert år?

Det blir mye å betale for en nittenåring!

Egentlig synes jeg det kunne vært en ordning hvor man kunne ha muligheten til å betale hele dette beløpet i januar, slik at man slapp å måtte tenke på egenandeler som man ikke alltid helt vet når man må ut med.

Hadde vært interessant å se andre sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den muligheten er under utprøving, som en forsøksordning i enkelte kommuner.

http://www.trygdeetaten.no/aktuelt/2000-01-18.html

Irene - avisene skrev dette i juli:

"Kan kjøpe frikort hos legen på forhånd

Oslo (NTB): Neste år kan nordmenn skaffe seg frikort for behandling hos lege allerede i januar, mot å betale egenandelen på forhånd.

Den maksimale egenandelen blir på 1.370 kroner, og den som overstiger denne grensen får rett til frikort. Fra januar kan de pasientene som vet at de kommer til å overskride grensen i løpet av neste år, kjøpe frikort med en gang, skriver Aftenposten.

Ordningen gjør at pasientene slipper å samle på kvitteringer og få stemplet frikortene sine gjennom hele året.

Seks kommuner i Vestfold og én i Hedmark har deltatt i et prøveprosjekt for å teste ordningen. Tilbakemeldingene fra brukere, behandlere og trygdekontorer har vært så positive at Rikstrygdeverket ikke ser grunn til å avvente den endelige evalueringen.

I fjor fikk 700.000 nordmenn frikort, etter å ha nådd taket for egenandeler.

Publisert: 07.07.00 03:53:00"

Men - KOMMER ordningen nå da tro? Har ikke hørt et pip mer siden juli.

Egenandelssamlende hilsen

http://home.no.net/feline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Irene - avisene skrev dette i juli:

"Kan kjøpe frikort hos legen på forhånd

Oslo (NTB): Neste år kan nordmenn skaffe seg frikort for behandling hos lege allerede i januar, mot å betale egenandelen på forhånd.

Den maksimale egenandelen blir på 1.370 kroner, og den som overstiger denne grensen får rett til frikort. Fra januar kan de pasientene som vet at de kommer til å overskride grensen i løpet av neste år, kjøpe frikort med en gang, skriver Aftenposten.

Ordningen gjør at pasientene slipper å samle på kvitteringer og få stemplet frikortene sine gjennom hele året.

Seks kommuner i Vestfold og én i Hedmark har deltatt i et prøveprosjekt for å teste ordningen. Tilbakemeldingene fra brukere, behandlere og trygdekontorer har vært så positive at Rikstrygdeverket ikke ser grunn til å avvente den endelige evalueringen.

I fjor fikk 700.000 nordmenn frikort, etter å ha nådd taket for egenandeler.

Publisert: 07.07.00 03:53:00"

Men - KOMMER ordningen nå da tro? Har ikke hørt et pip mer siden juli.

Egenandelssamlende hilsen

http://home.no.net/feline/

Nei, jeg har ikke hørt mer etter dette jeg heller. Men jeg skal ta "en runde" og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Nei, jeg har ikke hørt mer etter dette jeg heller. Men jeg skal ta "en runde" og sjekke.

Sosialdepartementet vil vente til rapporten legges frem innen sommeren, jf. St.prp.nr 1 2000-2001(statsbudsjettet):

"En evaluering av data etter ett års drift skal avdekke de administrative og økonomiske konsekvenser av forsøksordningen. Det legges særlig vekt på om den fører til at de som forhåndsbetaler egenandelene, endrer sitt forbruk av helsetjenester. Rapporten, som vil bli lagt fram innen sommeren 2001, skal gi det nødvendige grunnlag for å kunne treffe beslutning om en eventuell gjennomføring av ordningen med forhåndsbetaling av egenandeler på landsbasis."

Det står og faller på om kjøperne av frikort blir storbrukere av helsetjenester, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...