Gå til innhold

Probleme rmed mage/hemorroider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har de siste 5 ukene hatt store problemer med magen/avføringen etter en utenlandstur. Jeg ble _veldig_ fortstoppet. Jeg dro til legen etter ca en uke uten avføring ( normalt for meg er vanligvis 1-2 ganger daglig). Jeg fikk da beskjed om å ta 4 klyx daglig i 5 dager, samt 30mg laktulose. Etter å ha "tømt" meg med dette etter noen dagers bruk, sluttet jeg med klyx/laktulose, men det stoppet seg opp igjen. Dette skjedde flere ganger, helt til 4 klyx,toilax,laktulose, og et oljeklyster ikke fungerte. Havnet på legevakten på overvåking helt til de ved hjelp av en sonde fikk "tømt" tarmen. De fant i tilegg ut at jeg har fått hemorroider, og har benytted scheriproct stikkpiller/salve i noen uker.

Jeg dro til spesialist og fikk utført koloskopi, og de kunne ikke finne noe galt i tarmen. Før koloskopi måtte jeg tømmes og faste, og tarmen var helt tom etter bruk av et flytende middel som smakte "brakkvann" ( måtte drikke 4 liter) Jeg hadde bløt avføring i ca 2 dager etter undersøkelsen før det på nytt stoppet opp.

Når jeg går på toalettet og presser, hender det jeg får ut små biter avføring, og det virker som hemorroidene "klipper" / stenger for avføringen, så lenge denne ikke er helt bløt/rennende.

Jeg venter nå på time hos kirurg, for å se om dette må opereres. Jeg er meget nervøs, og håper dette kun har med hemorroider å gjøre. Har ikke funnet noe informasjon på internett

om at hemorroider blokkerer helt for avføring, kun blør/gir smerte, noe mine ikke gjør. Jeg må i tilegg fortsette å bruke laktulose intill videre, slik at det ikke stopper helt opp. Vil dette kunne være skadelig ?

Noen med liknende erfaringer ?

Hilsen nervøs 22 åring

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Beklager noe sent svar. Hemoridene er nok et RESULTAT av forstoppelsen, det er ikke vanlig at hemorider gir avføringsproblemer i seg selv, medmindre de er så vonde at smertesignalene stopper tarm-aktiviteten. De vanligste "syden-bakterier" gir heller ikke forstoppelse, men jeg synes jo det er rimelig å ta en bakterie- og amøbe-test i avføringen, om dette ikke er gjort. Synes du skal ha som strategi en periode å bruke abføringsmidler kun hvert 3. døgn. Mange med vanlig forstoppelse har effekt av fibertilskuddet vi-siblin ( på apotek) iblandet Biola-melk morgen og kveld. Ellers kan du søke her på DOL; mye er skrevet om hemorider og tarmplager/irritabel tykktarm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...