pedil Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Hei! Jeg har de siste 5 ukene hatt store problemer med magen/avføringen etter en utenlandstur. Jeg ble _veldig_ fortstoppet. Jeg dro til legen etter ca en uke uten avføring ( normalt for meg er vanligvis 1-2 ganger daglig). Jeg fikk da beskjed om å ta 4 klyx daglig i 5 dager, samt 30mg laktulose. Etter å ha "tømt" meg med dette etter noen dagers bruk, sluttet jeg med klyx/laktulose, men det stoppet seg opp igjen. Dette skjedde flere ganger, helt til 4 klyx,toilax,laktulose, og et oljeklyster ikke fungerte. Havnet på legevakten på overvåking helt til de ved hjelp av en sonde fikk "tømt" tarmen. De fant i tilegg ut at jeg har fått hemorroider, og har benytted scheriproct stikkpiller/salve i noen uker. Jeg dro til spesialist og fikk utført koloskopi, og de kunne ikke finne noe galt i tarmen. Før koloskopi måtte jeg tømmes og faste, og tarmen var helt tom etter bruk av et flytende middel som smakte "brakkvann" ( måtte drikke 4 liter) Jeg hadde bløt avføring i ca 2 dager etter undersøkelsen før det på nytt stoppet opp. Når jeg går på toalettet og presser, hender det jeg får ut små biter avføring, og det virker som hemorroidene "klipper" / stenger for avføringen, så lenge denne ikke er helt bløt/rennende. Jeg venter nå på time hos kirurg, for å se om dette må opereres. Jeg er meget nervøs, og håper dette kun har med hemorroider å gjøre. Har ikke funnet noe informasjon på internett om at hemorroider blokkerer helt for avføring, kun blør/gir smerte, noe mine ikke gjør. Jeg må i tilegg fortsette å bruke laktulose intill videre, slik at det ikke stopper helt opp. Vil dette kunne være skadelig ? Noen med liknende erfaringer ? Hilsen nervøs 22 åring 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. april 2004 Skrevet 3. april 2004 Beklager noe sent svar. Hemoridene er nok et RESULTAT av forstoppelsen, det er ikke vanlig at hemorider gir avføringsproblemer i seg selv, medmindre de er så vonde at smertesignalene stopper tarm-aktiviteten. De vanligste "syden-bakterier" gir heller ikke forstoppelse, men jeg synes jo det er rimelig å ta en bakterie- og amøbe-test i avføringen, om dette ikke er gjort. Synes du skal ha som strategi en periode å bruke abføringsmidler kun hvert 3. døgn. Mange med vanlig forstoppelse har effekt av fibertilskuddet vi-siblin ( på apotek) iblandet Biola-melk morgen og kveld. Ellers kan du søke her på DOL; mye er skrevet om hemorider og tarmplager/irritabel tykktarm. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.