Bjenta Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Kjæresten min er utrolig plaget av lyden av smatting fra min munn. Han er veldig var for lyder, og særlig smatting. Det har nå gått så langt at han ble innlagt på sykehus fordi legen trodde det kunne være hjerteinfarkt eller blodpropp. De fant ikke noe, og konkluderte med at den irritasjonen han har gått rundt med så lenge kunne føre til spenninger i brystet. Men hva kan vi gjøre med det? Han sier at det ikke alltid har vært der, det har kommet den siste tiden. Men hva kommer det av da? Og hvordan skal vi få ham frisk og meg fri for smatting. Det sliter veldig på samlivet vårt. Det går faktisk på helsa løs! Han syns dette er en flau sak å snakke med legen om, så kanskje du har noen råd til oss? 0 Siter
Gjest offff Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Jeg vet ikke hva som er grunnen til at det plager han så mye som du sier,men jeg har bare lyst til å si en ting. Smatting ER plagsomt. Det er mange som smatter (inkludert typen min-noen ganger da), men jeg er HELT overbevist om at det går an å slutte med det. Det er bare en vanesak..Så prøv å avven deg fra det, så går det sikkert bedre for han også. Jeg selv synes det er helt forferdelig å høre på når noen smatter, å ikke minst uhyggelig, og når folk hele tiden minner personen om dette, så burde det ikke være SÅ vanskelig å slutte med det? Men lykke til uansett! 0 Siter
Bjenta Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Skrevet 30. mars 2004 Jeg vet ikke hva som er grunnen til at det plager han så mye som du sier,men jeg har bare lyst til å si en ting. Smatting ER plagsomt. Det er mange som smatter (inkludert typen min-noen ganger da), men jeg er HELT overbevist om at det går an å slutte med det. Det er bare en vanesak..Så prøv å avven deg fra det, så går det sikkert bedre for han også. Jeg selv synes det er helt forferdelig å høre på når noen smatter, å ikke minst uhyggelig, og når folk hele tiden minner personen om dette, så burde det ikke være SÅ vanskelig å slutte med det? Men lykke til uansett! Bare til å slutte med det? Hadde det vært så enkelt hadde jeg vel gjort det med en gang. Det er ikke bare til å slutte. Det er ufrivillig smatting. Det er ingen andre som hører det, bortsett fra kjæresten min. Han hører det hos alle han er i kontakt med, men siden han bor og lever sammen med meg blir det ekstra plagsomt. Så offff.... hvordan slutter jeg? 0 Siter
Gemini Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Bare til å slutte med det? Hadde det vært så enkelt hadde jeg vel gjort det med en gang. Det er ikke bare til å slutte. Det er ufrivillig smatting. Det er ingen andre som hører det, bortsett fra kjæresten min. Han hører det hos alle han er i kontakt med, men siden han bor og lever sammen med meg blir det ekstra plagsomt. Så offff.... hvordan slutter jeg? "Det er ingen andre som hører det, bortsett fra kjæresten min. Han hører det hos alle han er i kontakt med..." Hvis han, og bare han hører det, så er det vel noe han må få hjelp med??? (psykisk) Hvis det virkelig er du som smatter ufrivillig, så kan dette være det som kaller tics. Kanskje Tourettes syndrom? http://www.nasjkomp.no/NK/tourettes_syndrom.htm http://www.touretteforeningen.no/ Kanskje er det medisiner eller behandling som kan hjelpe. Les litt på nettet, og ta det opp med legen din. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. april 2004 Skrevet 3. april 2004 beklager noe sent svar. Høres ut som en uheldig vond spiral dere har kommet inn i. Smatting blir trolig også værre ved litt stress, særlig om smattingen er av typen "tics" - slå opp litt om dette. Han må også være spesielt sårbar, tviler på at det er din smatting som er eneste årsak til at han er stresset. Dere bør snakke sammen; familieterapi på familievernkontor eller parterapi hos psykolog høres riktig ut for dere. Han bør absuutt også få en grundig sjekk hos fastlegen sin. Du kan også få undersøkt om smattingen kommer pga endringer i munnhulen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.