Gå til innhold

Smerter i nedre del av ryggen og siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har hatt smerter i øvre del av setemuskelen i snart 2 år. Har gått 2 perioder til fyso.terp. uten resultat men har holdt smertene under kontroll med trening 3 ganger pr. uke. De siste 3 ukene har smertene gått opp i ryggen. Da jeg merket smertene kjente jeg også en kul i nedre del av ryggen (høyre side). Det er skiftende mellom kribling i høyre fot og smerter foskjellige steder i foten. I ryggen er smertene så store at jeg føler ryggen er bedøvet Har hatt vondt i ryggen før men dette er langt fra samme smerte , da var det vondt å bøye seg og å gå, men nå har jeg ingen problem med å gå men det er verst å ligge.

Vet ikke om dette har noe sammenheng men er trøtt og uvel i kroppen. Hva kan dette være?

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan være at du har fått nerver i klem. En prolaps, kanskje. MR vil kunne vise det.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

På meg høres smertene dine ut som et problem som skriver seg fra mellomvirvelskivene i korsryggen, eller annen skade/slitasje i området som irriterer isjas-nerven. Når en skive buker bakover ( skjer oftest ved bøyd/krum rygg) vil den i ulik grad presse på nervene nedover i setet og benet( isjas-nerven). En lett skivebukning kan gi kun ryggsmerte. Litt kraftigere skade kan gi smerter/ubehag ned mot sete og lår. Ekte isjas er såpass stort skivebukning og nerveklem at smertene stråler helt nedenfor kneet og ut i foten. Det er ikke alvorlig sålenge man "bare" har smerter og/eller prikninger og stikninger. Dersom man får dårlig muskelkontroll, hud-lammelse eller vasker med vannlating/avføring skal lege kontaktes umiddelbart. Ved isjas er gange og ligging det beste man gjøre i akutt fase og f.eks støvsuging det værste ( man bør tilstrebe å holde ryggen svai og ikke krumning kombinert med vridning) Vil tilråde veiledet trening hos manuell terapeut. Synes også du bør kontakte legen din for en ryggsjekk. Jeg synes det er rimelig at det taes et CT-bilde av ryggen for å stille sikker diagnose, særlig siden du nå har et litt atypisk bilde; værst å ligge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...