Gå til innhold

Morgentrøtt fjortis


Gjest uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Jeg er veldig sliten for tiden, og orker ikke all den masinga for å få fjortisen opp om morgenen. Etter å ha snakket ørten ganger, først for å få han opp, så for å spise, så for å komme i klærne, så ender det gjerne at jeg sprekker og hyler til han at han må skydnde seg. Han virker som han blir nervøs av det, og jeg blir så lei meg. Får dårlig samvittighet. Men han ER så trøtt om morgenen og jeg ER så sliten. Har prøvd å la være å vekk ehan mer enn en gang, da står han ikke opp rett og slett. Maser jeg ikke om frokost så rekker han ikke spise,for han sover videre i stolen. Har prøvd alt for å få han til å legge seg tidligere, men han sovner ikke før nærmere kl 23 selv om han legger seg før. Bør jeg ta en legesjekk på han, eller er det BARE meg som er problemet her. At jeg ikke orker stress og tidsfrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zzzzzhh

Han KAN faktisk ikke noe for det. Mange barn får et endret søvnmønster når de kommer i puberteten, sovner mye seinere, men har i utgangspunktet behov for mer søvn enn før!

Noen utvikler forsinket søvnfasesyndrom.

http://www.lommelegen.no/art/art2535.asp

Dere får prøve å snakke om det utenom situasjonen. Altså når dere begge er våkne og opplagte, og dagen er godt i gang. Så må du fortelle om dine bekymringer for å komme for seint til skolen, konsekvenser av det over tid. etc. Og si i fra at du blir sur fordi du bekymrer deg.

Lysbehandling ser ut til å ha god effekt på slike tenåringer. Og selvfølgelig faste rutinger i forhold til søvn og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sovne i 23-tida høres ikke seint ut i det hele tatt. Når må han opp da? Han overlever med sju-åtte timers søvn per natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Å sovne i 23-tida høres ikke seint ut i det hele tatt. Når må han opp da? Han overlever med sju-åtte timers søvn per natt.

Han skal opp kl 07. Kanskje jeg får prøve med ei lyslampe (har en slik) som zzzzhh nevnte, sette den på på rommet hans når jeg står opp en halv times tid før poden skal opp.

Han har bestandig trengt mer søvn enn kameratene. Ser det når de har overnattet her. De legger seg samtidig, og han sover opptil to timer lenger hvis han ikke blir vekket.

Men tror jeg må prøve å la han styre legginga selv. Kanskje han da blir mildere stemt for mas om morran, når han slipper det om kvelden! Han overrasket her en dag da jeg inviterte han til å se nfoe med meg på TV som ikke var slutt før 23. Da gikk han faktisk frivillig kl 22.30 for da var han trøtt!

Jaja, det er en overgang, men det er så leit å være mase- og kjeftemamma når en helst bare vil ha fryd og gammen. Vet det er uoppnåelig hele tiden da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt og mas på ham og gi ham vekkerklokka. Han synes nok ikke det er så greit å kommer forsent på skolen stadig vekk uten melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjelke

Slutt og mas på ham og gi ham vekkerklokka. Han synes nok ikke det er så greit å kommer forsent på skolen stadig vekk uten melding.

Godt forslag. Pass på at det er en klokke med skikkelig annoying lyd.. og plasser den så han ikke når den fra senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt forslag. Pass på at det er en klokke med skikkelig annoying lyd.. og plasser den så han ikke når den fra senga.

Jeg gjør det med 7-åringen også. Så later jeg som jeg sover til han har kledd på seg før jeg står opp og gir ham mat og smører matpakke.

Men han har enda ikke kommet forsent da, han er i opplæringsperioden :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vær hard

Vært hard. IKke kjeft så det sliter deg selv ut, men f.eks gi beskjed om at det får konsekvenser om han ikke tar ansvar selv eller står opp når du sier i fra(skal være nok med en beskjed).

Evt. Hiv kaldt vann på ham.

Si at han ikke får lov til ditt eller datt hvis han ikke skjerper seg, for skole er nesten som jobb. Kommer man ikke på jobb til rett tid, får det konsekvenser. Men ros ham når han gjør som han burde, nemlig høre på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...