Gå til innhold

"Blodstyrtning"


aRandi

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som fylte 50 i fjor høst. Overgangsalderen har forlengst dukket opp, med tilhørende hetetokter, og nå jeg har hatt helt pause i menstruasjonen siden juni i fjor. Men NÅ kom den, og den kom til gagns! Jeg formelig bader i min egen mensvæske, ikke er det noe som helst som holder unna heller, verken bind eller tamponger, eller en kombinasjon. Det er andre gang jeg opplever dette, første gang var i januar 2003. Jeg tør ikke engang gå på jobb, for jeg har ikke lyst til å gå på kontoret med et stort håndkle mellom bena. Jeg har ofte merket symptomene på mens (sukkerhunger, smerter og oppblåsthet) i de periodene jeg etter "gammel" tidsregning burde hatt mens, og noen ganger har det kommet bittelitt mensvæske i to - fem døgn, men langt fra alltid. Det er en ukes tid siden jeg merket akkurat dette sist, men sist søndag braket det formelig løs.

I en periode for fire-fem år siden brukte jeg Trisekvens, men ettersom jeg er svært overvektig røyker, og jeg egentlig har mest tro på at naturen ordner opp selv, sluttet jeg med dette preparatet etter halvannet til to års bruk.

Nå lurer jeg på om jeg er helt normal, eller om jeg burde skaffe meg en time hos en lege.

Med hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest muskelknuta

Ta en tur til legen du. Mutter slet fært med det der ei tid, og hun hadde masse muskleknuter i livmoren som forårsaket massive blødninger. Hun fikk operert ut livmoren. Selvfølgelig trenger ikke det å være tilfelle for def altså! Men du kan jo få det undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du er i overgangsalderen hvor den normale regulering av syklus med regelmessige menstruasjoner er kommet ut av balanse. Den gamle tidsregningen du omtaler, kan du bare glemme, den eksisterer ikke lengre. Eggløsningen svikter sannsynligvis (eller ganske sikkert) og du produserer ikke hormonet progesteron som holder kontroll med blødningene. Det skal behandles med progesteron-erstatning, f.eks. Provera 10 mg i 12-14 dager hver måned. Et par dager etter avslutning av den kuren, får du en tilnærmet normal menstruasjon. Provera fortsetter du med en gang i måneden til blødningene stopper helt opp. Du må ha resept av legen, og før du starter behandling vil det være lurt å få utført en prøvetaking av livmorslimhinnen (det gjøres meget enkelt med et sugeutstyr, f.eks. Pipelle) og evt. supplert med ultralyd. Trisekvens er ikke egnet for å regulere på blødningene. Hvorfor brukte du forresten Triskevens for flere år siden?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i overgangsalderen hvor den normale regulering av syklus med regelmessige menstruasjoner er kommet ut av balanse. Den gamle tidsregningen du omtaler, kan du bare glemme, den eksisterer ikke lengre. Eggløsningen svikter sannsynligvis (eller ganske sikkert) og du produserer ikke hormonet progesteron som holder kontroll med blødningene. Det skal behandles med progesteron-erstatning, f.eks. Provera 10 mg i 12-14 dager hver måned. Et par dager etter avslutning av den kuren, får du en tilnærmet normal menstruasjon. Provera fortsetter du med en gang i måneden til blødningene stopper helt opp. Du må ha resept av legen, og før du starter behandling vil det være lurt å få utført en prøvetaking av livmorslimhinnen (det gjøres meget enkelt med et sugeutstyr, f.eks. Pipelle) og evt. supplert med ultralyd. Trisekvens er ikke egnet for å regulere på blødningene. Hvorfor brukte du forresten Triskevens for flere år siden?

Vennlig hilsen Mette H Moen

fikk jeg den gang av legen min fordi jeg hadde problemer med hetetokter og uregelmessig mens, altså helt vanlige overgangsplager, noe som ble verifisert ved diverse prøver. Preparatet hjalp, og det regulerte også menstruasjonen - den gangen. At min overgangsalder begynte så tidlig, er kanskje genetisk betinget, min mor var også tidlig ute.

Tusen takk for et raskt svar, forresten, det kom mye raskere enn jeg hadde forventet. Dessuten var det godt å få vite at jeg nok ikke trenger å engste meg.

Med takknemlig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...