Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor stor fare det er for trombedannelse/emboli forårsaket av et fremmedlegeme i blodbanen (f.eks. en flis av et eller annet slag)? Jeg joober på et sykehus og tar blodprøver av pasienter. En gang oppdaget jeg at det var en uslipt del eller flis på enden av blodprøvekanylen, fordi denne løsnet da jeg stakk den inn. Hva skjer dersom slike fragmenter havner i blodbanen, i dette tilfellet i en av venene på armen, kan det være skadelig for pasienten? Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141979-fremmedlegeme-i-blodbanen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vandre

Så vidt jeg har hørt kan slikt noe vandre rundt i kroppen med blodsystemet. Og de kan komme ut hvor som helst igjen. For eksempel i øyet! Eller armen etc. Det kan være farlig dersom tingesten vandrer opp og setter seg i hjertet.

Men sansynligheter og prosenter, og om noe er verre enn annet, det vet jeg altså ikke. :0)

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ettika.

Dette kan du ta helt med ro. Sannsynligvis blir et slit lite fremmedlegeme værende igjen i innstikkskanalen for kanylen, og aldri nå inn i venen. Skulle den (mot formodning) skulle bli med inn, vil den kunne følge veneblodstrømmen til lungekretsløpet og evt. stoppe opp der (men dette er så lite sannsynlig at du kan se bort fra muligheten). I kapillærområdet i lungen vil den deretter bli kapslet inn, bli liggende, eller, hvis kjemien tillater det, etterhvert bli løst opp. Noen embolifare foreligger ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...