Gå til innhold

P-sprøyte

Anbefalte innlegg

Gjest Bloody Mary

Hei,

Skrev et innlegg 29. mars som Lindstad besvarte. Ber om dette leses før nytt svar blir gitt.

Takk for svar. Blir veldig i tvil. Da jeg ringte min fastlege (dennes vikar) for å få resept på minipillen ble jeg frarådet å begynne med ny prevensjon før "systemet var i gang igjen". Det kunne ta opp til et og et halvt år før dette skjedde. Jeg ble frarådet å starte fordi det ville kunne begrense mine muligheter til å bli gravid senere.

Jeg er nettopp fyllt 32 år og vil jo ha barn, men ikke akkurat nå. (Som så mange av oss gamle damer sier...) Øsnker selvsagt ikke å legge kjepper i hjulene for en gang å bli gravid, men det er heller ikke fristende å gå rundt i et år med blødninger og ikke bruke prevensjon. Hva gjør jeg?

Det jeg vel ønsker å gjøre er å begynne på minipillen nå, gå på denne i et år for så å slutte med prevensjon. Jeg er da litt over 33. Er klar over at det kan ta over et år etter at jeg slutter før "hormoner er ute av kroppen". Jeg er da 34. Skal jeg ha barn må jeg starte da.

Vil det være en god ide å bruke minipillen nå et års tid for å stoppe blødninger/ha prevensjon? Men dersom det å starte på minipillen nå vil redusere min mulighet til å bli gravid om noen år får jeg heller la vær. Reduserer jeg min mulighet for å bli gravid om noen år ved å starte på minipillen nå og bruke den i et år?

Setter stor pris på et svar da jeg er skikkelig i villrede om hva som er best å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142007-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes opplegget ditt er helt fornuftig. Det er ingen holdepunkter for at minipiller begrenser evnen til å bli gravid utover de måneder eller opptil 1 år det tar før slimhinnen inni livmoren er normal igjen. Bruker du minipiller i 1 år, vil du kunne bli gravid om enten 14 mnd eller innen 24 mnd dersom alt "ellers" ligger tilrette. Apotekene kan forøvrig kunne gi svært god veiledning om alle de nye prevensjonsmetodene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142007-p-spr%C3%B8yte/#findComment-898696
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Minipillen virker ved å endre slihinnen inni livmoren så egg ikke får festet seg. Det kan ta fra 1 mnd til 12 mnd etter siste pille før alt er normalt igjen. Etter dette vil du ha normal evne til å bli gravid.

Apotekene kan gi svært god veiledning om alle de nye prevensjonsmetodene. Du har mange muligheter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142007-p-spr%C3%B8yte/#findComment-898701
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...