Gå til innhold

Seroxat + noe for søvnen


anubia

Anbefalte innlegg

Depresjon. Begynte med Cipramil 1997. Prøvde Seroxat en stund pga. trøtthet. Ble sprekere, men tendens til å sovne av uten forvarsel. Cipramil igjen, men dårligere virkning, opp i 60 mg. Remeron: helt slått ut, klarte ikke å bruke. Cipramil igjen. 40 mg. virker dårlig. over til Cipralex 10mg, virker ikke, 20 mg nå. Trøtt og deprimert. Kan du NHD foreslå noe som jeg kan bruke ved siden av Seroxat sånn at jeg sover bedre om natten hvis jeg prøver meg med den igjen? Og hvilken dosering event.? Jeg tror ikke fastlegen min har så mye mer på lager av forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke tolvon som et tillegg til Seroxat eller annen SSRI for søvn. Jeg bruker den minste dosen på 10 mg og det fungerer ganske bra.

Vet ikke når på dagen du tar medisner, men du kan kanskje prøve å ta de på kveldstid hvis du blir trøtt av dem.

Har du sjekket deg for f.eks narkolepsi? Vitamin-, jernmangel, stoffskifte? Det kan også gi tretthet. Å holde seg i aktivitet om dagen, trene, være ute, frisk luft, fast døgnrytme hjelper på søvnen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke tolvon som et tillegg til Seroxat eller annen SSRI for søvn. Jeg bruker den minste dosen på 10 mg og det fungerer ganske bra.

Vet ikke når på dagen du tar medisner, men du kan kanskje prøve å ta de på kveldstid hvis du blir trøtt av dem.

Har du sjekket deg for f.eks narkolepsi? Vitamin-, jernmangel, stoffskifte? Det kan også gi tretthet. Å holde seg i aktivitet om dagen, trene, være ute, frisk luft, fast døgnrytme hjelper på søvnen.

mvh

Er det vanlig å bruke 10 mg? Jeg skulle ta 1-2 tabletter på 30 mg, men jeg har ikke prøvd det ennå. Jeg forsøker søvnhygiene i stedet, som i praksis vil si at jeg er oppe omtrent hele tida, men jeg kaster i hvert fall ikke bort tid på å ligge våken.

Hva har du merka av bivirkninger? Faen! Jeg er så ambivalent, så ambivalent til disse pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å bruke 10 mg? Jeg skulle ta 1-2 tabletter på 30 mg, men jeg har ikke prøvd det ennå. Jeg forsøker søvnhygiene i stedet, som i praksis vil si at jeg er oppe omtrent hele tida, men jeg kaster i hvert fall ikke bort tid på å ligge våken.

Hva har du merka av bivirkninger? Faen! Jeg er så ambivalent, så ambivalent til disse pillene!

Jeg har ikke merket noen bivirkninger borsett fra at jeg kan bli litt trøtt utover dagen hvis jeg sover for lenge eller våkner for tidlig (de henger igjen som annen sovemedisin). Også er det akkurat som jeg drømmer mer (i natt var jeg hovedmistenkt i en drapssak), men det er sannsynligvis bare innbildning. Sikkert fordi jeg sover bedre. Drømme gjør en vel uansett.

Hvis du har 30 mg tabletter kan du dele den og prøve 15 mg for eksempel.

Vet ikke om det er vanlig med bare 10 mg, kanskje det virker litt som placebo på meg : )

Har også funnet ut at jo mer jeg er i aktivitet om dagen, jo bedre sover jeg om natten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen bivirkninger borsett fra at jeg kan bli litt trøtt utover dagen hvis jeg sover for lenge eller våkner for tidlig (de henger igjen som annen sovemedisin). Også er det akkurat som jeg drømmer mer (i natt var jeg hovedmistenkt i en drapssak), men det er sannsynligvis bare innbildning. Sikkert fordi jeg sover bedre. Drømme gjør en vel uansett.

Hvis du har 30 mg tabletter kan du dele den og prøve 15 mg for eksempel.

Vet ikke om det er vanlig med bare 10 mg, kanskje det virker litt som placebo på meg : )

Har også funnet ut at jo mer jeg er i aktivitet om dagen, jo bedre sover jeg om natten.

mvh

SSRI fører til rare drømmer, det ble bedre når jeg begynte med Cipralex... Men altså, Seroxat'en fører til at jeg sover veldig lett/dårlig, vanligvis sover jeg nokså bra. Men hvsi Tolvon'en henger igjen tror jeg kanskje det bir et problrem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen bivirkninger borsett fra at jeg kan bli litt trøtt utover dagen hvis jeg sover for lenge eller våkner for tidlig (de henger igjen som annen sovemedisin). Også er det akkurat som jeg drømmer mer (i natt var jeg hovedmistenkt i en drapssak), men det er sannsynligvis bare innbildning. Sikkert fordi jeg sover bedre. Drømme gjør en vel uansett.

Hvis du har 30 mg tabletter kan du dele den og prøve 15 mg for eksempel.

Vet ikke om det er vanlig med bare 10 mg, kanskje det virker litt som placebo på meg : )

Har også funnet ut at jo mer jeg er i aktivitet om dagen, jo bedre sover jeg om natten.

mvh

Det er ikke sikkert det bare er innbilning, dette med at du drømmer mer. Det kan være at Tolvon påvirker søvnmønsteret slik at du får mer drømmesøvn (vanlig SSRI reduserer drømmesøvnen). Jeg brukte Nefadar en kort periode (er nå trukket fra det norske markedet) - med det resultat at drømmene begynte før jeg sovna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SSRI fører til rare drømmer, det ble bedre når jeg begynte med Cipralex... Men altså, Seroxat'en fører til at jeg sover veldig lett/dårlig, vanligvis sover jeg nokså bra. Men hvsi Tolvon'en henger igjen tror jeg kanskje det bir et problrem..

Jeg mente at den henger igjen hvis jeg ikke får sovet den ordentlig ut, mindre enn 7-8 timer. Rundt åtte timer er perfekt. Du må nesten prøve og finne ut selv. Det kan uansett hende at du vil bli mer trøtt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det bare er innbilning, dette med at du drømmer mer. Det kan være at Tolvon påvirker søvnmønsteret slik at du får mer drømmesøvn (vanlig SSRI reduserer drømmesøvnen). Jeg brukte Nefadar en kort periode (er nå trukket fra det norske markedet) - med det resultat at drømmene begynte før jeg sovna.

Ok. Jeg har bare opplevd å drømme før jeg sovner hvis jeg har sovet veldig lite i en lengre periode.

Drømmenen har ikke vært plagsomme, og det er ikke så ofte jeg husker dem mer enn et par minutter etter at jeg har våknet. I så fall bare bruddstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Legg til Tolvon 10 mg.

Kan økes med 10 mg per kveld (max 150 mg) inntil god søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til Tolvon 10 mg.

Kan økes med 10 mg per kveld (max 150 mg) inntil god søvn.

Tusen takk. Dokker e kjempehjelpsomme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Jeg har ikke merket noen bivirkninger borsett fra at jeg kan bli litt trøtt utover dagen hvis jeg sover for lenge eller våkner for tidlig (de henger igjen som annen sovemedisin). Også er det akkurat som jeg drømmer mer (i natt var jeg hovedmistenkt i en drapssak), men det er sannsynligvis bare innbildning. Sikkert fordi jeg sover bedre. Drømme gjør en vel uansett.

Hvis du har 30 mg tabletter kan du dele den og prøve 15 mg for eksempel.

Vet ikke om det er vanlig med bare 10 mg, kanskje det virker litt som placebo på meg : )

Har også funnet ut at jo mer jeg er i aktivitet om dagen, jo bedre sover jeg om natten.

mvh

Bruker også bare 10 mg tolvon. Jeg kan ta mer etter behov, men prøver ikke for å unngå hangover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg mente at den henger igjen hvis jeg ikke får sovet den ordentlig ut, mindre enn 7-8 timer. Rundt åtte timer er perfekt. Du må nesten prøve og finne ut selv. Det kan uansett hende at du vil bli mer trøtt i starten.

Jeg drømmer helt klart mye tydeligere drømmebilder på SSRI. Slitsomt.Men til stor hjelp i terapiarbeidet. Når jeg sluttet med antidepressiva "forsvant" drømmene merkbart. Kom igjen når jeg startet med medisiner igjen. Dette gjaldt Cipramil,Efexor,Tolvon,Cipralex. Ser på drømmeme mine som en del av terapien min. Men vi er sikkert forskjellige på dette området også.(Om vi drømmer mer eller mindre på SSRI altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...