Gå til innhold

LOVER ang. Jobb & pauser


Gjest Maryland

Anbefalte innlegg

Gjest Maryland

Jeg jobber etter skoletid på en butikk.

Jeg er under 18 år, men de selger alt utenom røyk&alkohol. så jeg kan derfor sittei kassa.

Før når vi jobbet fra 16-20 fikk vi 5 minuters pause.

MEN d har d nå nylig blitt slutt på;

Og mitt spørsmål er; har vi ikke krav på en liten pause?

Har hørt om en lov som sier at vi har krav på 5 minutters pause hver time. Men dette gjelder stillestående arbeid, som f.eks telefonselger.

Men noen ganger hender det at vi blir sittende i kassa, flere timer i strekk fordi det er kø, og mange folk. Dette skjer spesielt i høytider, ferier og spesielt sommerferien.

Vi spurte en på jobben om vi ikke hadde krav på det, spesielt vi som sitter i kassa, men han sa; "nei, for noen ganger må vi reise oss for å legge på plass hengerene når det er fult, eller for å undersøke prisen på en vare, og da er det ikke stillestående arbeid"

MEn noen ganger må vi jo ikke dette, da må vi sitte i kassa 4 (!!) timer i strekk.. !!!!

Spesielt vi som går på skolen kommer til å slite med dette. Vi rekker akkurat å komme inn på jobb, skifte & stemple oss inn før klokken blir 16.00.. hvordan skal vi rekke å få i oss en matbit, gå på do eller hva vi enn måtte gjøre?

Jeg vet ikke om jeg gidder å fortsette å jobbe så mye i ukedagene etter at jeg fikk høre dette. Selv om det bare gjelder 5 minutter så hjelper dette mye for meg. Det er deilig å bare få 5. minutters avveksling fra kassa når det står på som værst.

Hadde det vært at man byttet på å jobbe i kassa, sånn annehver time, så greit! Men sånn er det ikke her! Her sitter vi ekstrahjelpene i kassa heele tiden...

det er greit vi er ansatt i kassa, men når jeg f.eks kommer på jobb: er det meg som begynner 16 00 og jobber til 20 00 og en som da allerede begynte klokken 12 00 og jobber til 20 00.

Disse som har jobbet siden 12 00 klager alltid til oss ekstrahjelpene som kommer at de er så slitne som har jobben siden tolv, men da har de byttet på, og sittet annenhver time, så de kan jo ikke være SÅÅ slitne.. !! og hva med oss, som har vært på skolen siden klokken 0800 og kommer rett på jobb????? vi er da oxo slitne?!?!!!

Men nei, skolen skal ikke gå utover jobben..

Men de som da har jobbet siden tolv som er så slitne, kan vel vise litt hensyn å bytte på med oss? Nei, d gidder de ikke! De er jo like mye ansatt i kassa som det vi er!! Så hvorfor ikke bytte på,slik de gjør på andre butikker?

Det pleide vi å gjøre før...

Men de nye som nå har begynt å jobbe i kassa, har klaget til sjefen at de sitter så mye i kassa, selv om de egentlig ikke gjør det.. Så derfor blir det til at vi sitter i fire timer i strekk... Det IRRITERER meg at vi ikke kan bytte på med de andre som oxo jobber i KASSA!!!

Dette ble et langt innlegg, men jeg måtte bare få det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...