Fit4life Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 Jeg har vært hos legen og fått svar på mine prøvern, uten noen nærmere beskrivelse av resultatene. Jeg har en anti - TPO på 86. Ref verdi er 0-60. Hva betyr dette ? Jeg er overvektig selv om jeg trener masse og spiser sunt. 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Det går ikke an å bare se på anti-TPO. Det må sammenlignes med TSH og fritt T4. Det høres jo unektelig ut som om du har høyt antall av antistoffer i blodet. Det er antistoffer mot skjoldbrusk kjertelen. Du kan lese litt mer på disse sidene. http://www.stoffskifte.org/hovedside/frame.html Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen for å få de andre målingene å sammenligne med. Mvh 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. april 2004 Skrevet 5. april 2004 Sålenge de andre stoffskifte-prøvene er normale så har du neppe noen alvorlig stoffskiftesykdom. Høy a-TPO betyr at du har litt mye av et antistoff som kan binde seg til skjoldbrusk-kjertelen og irritere denne. Høy a-TPO KAN være starten på lavt stoffskifte. Verdien din er ikke så høy at jeg ser den som særlig sykelig ( verdiene blir ofte tidoblet da ). Prøvene ( også T4 og TSH) bør gjentaes med jevne mellomrom, til samme tid på døgnet. Normalområdet for thyroxin-verdiene er stort, så det interessante er å se hvordan DINE verdier endrer seg. Les litt on hypotyreose eller lavt stoffskifte her i DOL; mye har vært skrevet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.