Gå til innhold

Ekkelt med nærhet


Gjest ekkelt med nærhet

Anbefalte innlegg

Gjest ekkelt med nærhet

Sliter en del med sosialitet. Jeg synes det er ekkelt med menneskelig nærhet, særlig kjæresteforhold. Hva kan dette skyldes? Dette gjør at jeg trekker meg unna sosiale sammenhenger både med kvinner og menn fordi forhold ofte er samtaleemne i sosiale sammenhenger. Jeg trekker meg unna for å ikke føle meg annerledes og for at jeg ikke vil at andre skal synes jeg er rar. Går i terapi og håper jeg vil finne ut av det, men hva tror dere det kan komme av? Er det sosial angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke former for nærhet er det du ikke liker - fysisk, psykologisk eller begge deler?

Hvorfor oppleves det ekkelt, gir det deg angst/uro, eller er det mer frastøtende/kvalmende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekkelt med nærhet

Hvilke former for nærhet er det du ikke liker - fysisk, psykologisk eller begge deler?

Hvorfor oppleves det ekkelt, gir det deg angst/uro, eller er det mer frastøtende/kvalmende?

Både fysisk og psykisk. Det gjør meg kvalm og redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i juni

Både fysisk og psykisk. Det gjør meg kvalm og redd.

Har du hatt en trygg oppvekst? Eller har noen sviktet deg på noen måte? Overgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekkelt med nærhet

Har du hatt en trygg oppvekst? Eller har noen sviktet deg på noen måte? Overgrep?

Har ikke hatt en trygg oppvekst. Har hatt dårlig forhold til menn (ser på dem som overgripere og kvinneundertrykkere). Har en far som er dominerende og autoritær og ikke til å tale imot. En mor som er underdanig. Har fått en gammeldags oppdragelse (kvinner skal være mannen underdanig). Tør ikke vise hvem jeg er til folk i frykt for å bli avvist. Spiller heller en rolle som heller ikke blir riktig. Har vært utsatt for overgrep (beføling i underlivet på bussen av en mann da jeg var ungdom). Greide ikke komme meg unna eller si ifra. Ble sittende frosset. Dette pågikk i ca. tre kvarter. Jeg satt innerst, han ytterst. Har ikke hatt en mor i den forstand at hun har forstått meg og vist meg omsorg. Har den dag i dag vansker med nærhet i forhold til menn og det å inngå forhold. Ønsker å få et bedre forhold til menn. De forholdene jeg har hatt har ikke vært gode eller vellykkede. Takk for at dere bryr dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i juni

Har ikke hatt en trygg oppvekst. Har hatt dårlig forhold til menn (ser på dem som overgripere og kvinneundertrykkere). Har en far som er dominerende og autoritær og ikke til å tale imot. En mor som er underdanig. Har fått en gammeldags oppdragelse (kvinner skal være mannen underdanig). Tør ikke vise hvem jeg er til folk i frykt for å bli avvist. Spiller heller en rolle som heller ikke blir riktig. Har vært utsatt for overgrep (beføling i underlivet på bussen av en mann da jeg var ungdom). Greide ikke komme meg unna eller si ifra. Ble sittende frosset. Dette pågikk i ca. tre kvarter. Jeg satt innerst, han ytterst. Har ikke hatt en mor i den forstand at hun har forstått meg og vist meg omsorg. Har den dag i dag vansker med nærhet i forhold til menn og det å inngå forhold. Ønsker å få et bedre forhold til menn. De forholdene jeg har hatt har ikke vært gode eller vellykkede. Takk for at dere bryr dere.

Jeg skal ikke prøve meg på noen rådføring, men mange andre her er flinke til det. Og flott at du går i terapi og får hjelp. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt en trygg oppvekst. Har hatt dårlig forhold til menn (ser på dem som overgripere og kvinneundertrykkere). Har en far som er dominerende og autoritær og ikke til å tale imot. En mor som er underdanig. Har fått en gammeldags oppdragelse (kvinner skal være mannen underdanig). Tør ikke vise hvem jeg er til folk i frykt for å bli avvist. Spiller heller en rolle som heller ikke blir riktig. Har vært utsatt for overgrep (beføling i underlivet på bussen av en mann da jeg var ungdom). Greide ikke komme meg unna eller si ifra. Ble sittende frosset. Dette pågikk i ca. tre kvarter. Jeg satt innerst, han ytterst. Har ikke hatt en mor i den forstand at hun har forstått meg og vist meg omsorg. Har den dag i dag vansker med nærhet i forhold til menn og det å inngå forhold. Ønsker å få et bedre forhold til menn. De forholdene jeg har hatt har ikke vært gode eller vellykkede. Takk for at dere bryr dere.

Hei.

Det du skrev nå høres ut som gode grunner for at du syns nærhet er ekkelt.

Har du fortalt det til behandler?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg tror du gjør det helt rette med hensyn til å gradvis få det bedre på de områdene du sliter med,nemlig terapi.Det du skriver om oppveksten din gir en forklaring på hvorfor det er slik.Men slike ting sitter ofte dypt i oss og derfor tar det gjerne tid før ting forandrer seg. Men prøv og tenk at du er på rett vei så lenge du går i terapi,prøv og vær så ærlig i terapien som mulig,og ikke vær streng med deg selv fordi du ikke klarer å "være og føle" det du ønsker. Dette kan du ikke noe for. Jeg er sikker på at tid og terapi vil hjelpe deg på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke prøve meg på noen rådføring, men mange andre her er flinke til det. Og flott at du går i terapi og får hjelp. Lykke til!!

Hei. Jeg er også livredd for nærhet av andre folk. Bare noen ser på meg så blir jeg redd av skrekk. Har aldri hatt noen kjæreste jeg da fordi jeg har så vanskeligheter å være sammen med andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekkelt med nærhet

Hei. Jeg er også livredd for nærhet av andre folk. Bare noen ser på meg så blir jeg redd av skrekk. Har aldri hatt noen kjæreste jeg da fordi jeg har så vanskeligheter å være sammen med andre folk.

Du har vel sosial angst da? Mangler du også tillit til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekkelt med nærhet

Hei.

Det du skrev nå høres ut som gode grunner for at du syns nærhet er ekkelt.

Har du fortalt det til behandler?

mvh

Ja, jeg har fortalt det til behandler. Jobber med saken. Merker at det hjelper å gå i terapi, men det er tøft. Føler meg som en outsider sosialt når jeg har disse tankene og følelsene og har derfor ikke så stor glede av å være sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sosial angst da? Mangler du også tillit til folk?

Ja, jeg har stor grad av sosialangst, og mangler tillitt til andre folk. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekkelt med nærhet

Ja, jeg har stor grad av sosialangst, og mangler tillitt til andre folk. Tusen takk for svar.

Hvis du vil oppgi mailadressen din kan vi skrive sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...