Gå til innhold

Nummenhet og smerter i armer og ben

Anbefalte innlegg

Jeg har i snart et år nå hatt brennende smerter i armer og ben samtidig som det føles som både armer og ben sover. Smerten/nummenheten er fra kneet og nedi føttene og fra skulderen ut til hendene. Smertene varierer en del fra dag til dag men føles som en brennende og murrende følelse. Jeg lurer på om dette kan ha sammenheng med arbeid med hydraulikk olje for jeg har hørt om en del liknende tilfeller. Jeg har jobbet på et verksted der jeg har vært i kontakt med en del oljer og samtidig som jeg fikk disse plagene i kroppen så fikk jeg også endel andre plager når jeg var i et rom der det var olje/damp, da fikk jeg sår hals, svidde i øynene og ble kvalm. Jeg har nå holdt meg borte fra verkstedet i et år men jeg har ikke blitt bedre.Jeg har tatt en del undersøkelser, men desverre ikke fått noe svar om hva som feiler meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142192-nummenhet-og-smerter-i-armer-og-ben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Smertene du beskriver er nok nevropati; dvs at nervene på en eller annen måte er irriterte. Polynevropati er betegnelsen når det dreier seg om flere lokalisasjoner. Idiopatisk polynevropati betyr at man ikke helt vet årsaken. Du kan søke litt på nettet om dette. Regner med at det er utelukket at du har sukkersyke, vitamin B12-mangel eller har multippel sclerose. De første måles med blodprøver, sistnevnte med MR av hodet og sjekk hos nevrolog. Nevrologen kan eventuelt også undersøke om du kan ha andre skader langs ryggmarg eller nervebaner. I tillegg bør det undersøkes om du har vært utsatt for løsemidler. Dette krever spesialist-kompetanse, gjerne på et yrkes-medisinsk institutt eller liknende. Du kan få fastlegen din til å skrive ut resept på B-vitaminer; gjerne Trio-Be og ta dobbel dose noen måneder - for å se om det virker - er uansett ikke skadelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...