Gå til innhold

Narcisisstiske trekk


Ranga

Anbefalte innlegg

Leste en liten sak i ukebladet Hjemmet i dag om narcisisstiske trekk. Det sto ikke så mye, og jeg ble interresert i å høre mer om dette fenomenet. Kan noen spe på med kunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest milli-mi

Jo, men greit med svar fra folk her også :)

Sant nok.Leste også det som stod i Hjemmet og det var omtrent det jeg visste fra før.Håper noen svarer"oss" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.Leste også det som stod i Hjemmet og det var omtrent det jeg visste fra før.Håper noen svarer"oss" da.

Det passet så bra på en kollega av meg... En kollega jeg plages forferdelig med. Hun har ikke hatt aggressive utbrudd, men er EKSTREMT opptatt av å bli beundret av andre. Hun steller og ordner på personalrommet som en gal, men på sin egen arbeidspult borti kroken, flyter det! Og kler seg opp bare hun vet at vaktmester'n kommer innom en dag. Og hun gjør seg ALTFOR sjarmerende. Men alle som kjenner henne og som har jobbet sammen med henne, vet heldigvis bedre. Og hun har absolutt ingen evne til å se andres behov. Og det er VELDIG synd, ettersom vi jobber sammen på en skole! Samarbeid mestrer hun ikke for fem flate øre, og hun deler ikke opplysninger med meg. Og hun kritiserer "mine elever" og samtidig framhever "hennes elever". Jeg KLARER å jobbe sammen med henne, men det er slitsomt. Og hun har vanskeligheter med å ta til seg hint som går på hennes væremåte etc.

Hun tror hun gjør alle til lags, og er SÅ blid og omgjengelig, mens i virkeligheten så grøsser mange av våre kolleger når hun beveger seg i rommet eller uttaler seg om noe...

Jeg tenkte øyeblikkelig på henne, da jeg leste om narcisisstiske trekk i ukebladet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passet så bra på en kollega av meg... En kollega jeg plages forferdelig med. Hun har ikke hatt aggressive utbrudd, men er EKSTREMT opptatt av å bli beundret av andre. Hun steller og ordner på personalrommet som en gal, men på sin egen arbeidspult borti kroken, flyter det! Og kler seg opp bare hun vet at vaktmester'n kommer innom en dag. Og hun gjør seg ALTFOR sjarmerende. Men alle som kjenner henne og som har jobbet sammen med henne, vet heldigvis bedre. Og hun har absolutt ingen evne til å se andres behov. Og det er VELDIG synd, ettersom vi jobber sammen på en skole! Samarbeid mestrer hun ikke for fem flate øre, og hun deler ikke opplysninger med meg. Og hun kritiserer "mine elever" og samtidig framhever "hennes elever". Jeg KLARER å jobbe sammen med henne, men det er slitsomt. Og hun har vanskeligheter med å ta til seg hint som går på hennes væremåte etc.

Hun tror hun gjør alle til lags, og er SÅ blid og omgjengelig, mens i virkeligheten så grøsser mange av våre kolleger når hun beveger seg i rommet eller uttaler seg om noe...

Jeg tenkte øyeblikkelig på henne, da jeg leste om narcisisstiske trekk i ukebladet...

Hvorfor skulle hun dele opplysninger med deg? Du skriver at hun holder ting for seg selv, men skulle hun gitt deg opplysninger du ikke får? Og, jobber dere to spesielt tett sammen slik at du kjenner henne godt?

Kan du ikke snakke med henne, fortelle at du synes det er slitsomt at hun opptrer så forskjellig, og at det holder helt fint om hun bare er seg selv? Er hun rotete i jobben sin så kan du melde i fra til f.eks rektor. Da kan kanskje han ta en prat med henne?

Ellers kan jeg si at jeg godt forstår hva du snakker om, har en litt spesiell kollega selv, og vi jober i barnehage........

Jeg jobber med saken, men hun tar virkelig ikke hint så jeg må se meg om etter andre innfallsvinkler. Lykke til med din kollega.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Det passet så bra på en kollega av meg... En kollega jeg plages forferdelig med. Hun har ikke hatt aggressive utbrudd, men er EKSTREMT opptatt av å bli beundret av andre. Hun steller og ordner på personalrommet som en gal, men på sin egen arbeidspult borti kroken, flyter det! Og kler seg opp bare hun vet at vaktmester'n kommer innom en dag. Og hun gjør seg ALTFOR sjarmerende. Men alle som kjenner henne og som har jobbet sammen med henne, vet heldigvis bedre. Og hun har absolutt ingen evne til å se andres behov. Og det er VELDIG synd, ettersom vi jobber sammen på en skole! Samarbeid mestrer hun ikke for fem flate øre, og hun deler ikke opplysninger med meg. Og hun kritiserer "mine elever" og samtidig framhever "hennes elever". Jeg KLARER å jobbe sammen med henne, men det er slitsomt. Og hun har vanskeligheter med å ta til seg hint som går på hennes væremåte etc.

Hun tror hun gjør alle til lags, og er SÅ blid og omgjengelig, mens i virkeligheten så grøsser mange av våre kolleger når hun beveger seg i rommet eller uttaler seg om noe...

Jeg tenkte øyeblikkelig på henne, da jeg leste om narcisisstiske trekk i ukebladet...

Det er mange sånne i verden... pris deg lykkelig for at du ikke er barnet hennes.

Selv kjenner jeg flere slike. Det kan bli slitsomt til tider ja...

Et "overlevelsesråd" må være å gi henne konstant "narcisstic supply" - altså overrøse henne med ros - SE henne, som en liten unge. "Så flink du har vært!" Vær overbærende. Sjansen er at hun kanskje roer seg da. Du kan prøve det... Uansett om hun har NPD eller bare har en narsissistisk personlighetsstruktur eller noen trekk, sjansen for at hun skal bli frisk uten å absolutt ville det selv, er ikke særlig stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle hun dele opplysninger med deg? Du skriver at hun holder ting for seg selv, men skulle hun gitt deg opplysninger du ikke får? Og, jobber dere to spesielt tett sammen slik at du kjenner henne godt?

Kan du ikke snakke med henne, fortelle at du synes det er slitsomt at hun opptrer så forskjellig, og at det holder helt fint om hun bare er seg selv? Er hun rotete i jobben sin så kan du melde i fra til f.eks rektor. Da kan kanskje han ta en prat med henne?

Ellers kan jeg si at jeg godt forstår hva du snakker om, har en litt spesiell kollega selv, og vi jober i barnehage........

Jeg jobber med saken, men hun tar virkelig ikke hint så jeg må se meg om etter andre innfallsvinkler. Lykke til med din kollega.....

Jo, vi jobber VELDIG tett (har ansvaret for hver vår klasse i samme klassrom), og vi kjører samme opplegg hele tiden. Så ja, jeg kjenner henne veldig godt. Hun har nok et mindreverdighetskompleks. Og det har vært sånn før jeg begynte å jobbe med henne. To stykker som har jobbet på samme måte sammen med henne, har vært sykemeldte pga henne. Det er tungt å arbeide sammen med vedkommende.

Rektor er koblet inn, han vet hvordan situasjonen er. Men det er vanskelig å gjøre noe med. Vi har hatt flere samtaler etter jul, men ting som blir sagt vil ikke gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...