Gå til innhold

Rødflammete hud

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 3 1/2 år. Hun har de siste 3-4 dagene hatt et rødflammete / flekkete diffust utslett på hele kroppen, spesielt på baken/ ryggen og noe i ansiktet og på armene og lårene. Det virker som om det er blekere i dag. Hun har ikke klødd på det. Jeg lurer på om dette kan skyldes at hun reagerer på noe hun spiser?

I går kveld kastet hun opp og hadde veldige magesmerter i 3-4 timer. Dette var vel antagelig noe akutt matforgiftning e.l. (?) Hun klager ellers mye over vondt i magen i forbindeles med måltider, men vi har tatt dette som en annen måte å si at hun er mett eller litt uvel på. Hun virker jo vanligvis frisk og rask. Hun promper endel om ettermiddagen, så noe luft i magen har hun nok. Jeg selv er også plaget med luft i magen når jeg spiser ting jeg ikke tåler så godt. Burde vi undersøke om det er matvarer hun ikke tåler, og kan man testes for det, eller må man bare prøve elimineringsmetoden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14230-r%C3%B8dflammete-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Enile

Et rødflammet utslett som ikke klør er sjelden tegn på en matreaksjon - snarere kan det være i forbindelse med en virusinfeksjon eller rett og slett reaksjon på tørr luft.

Det er nokså vanlig at barn klager over magen uansett hvor de har vondt, eller hvis de rett og slett føler seg utilpass. Luft i magen kommer av en rekke matvarer som fører til sterkere gjæringsprosess i tarmen og er helt normalt. Men vi mennesker har tendens til luft i magen (og derved behov for å få luften ut) i noe varierende grad. Hvis barnet ditt ellers er frisk og fornøyd synes jeg ikke du skal sette i gang en lengre prosess for å finne ut om det er noe hun ikke tåler. Sannsynligvis tåler hun det meste av mat, men reagerer litt ulikt på forskjellige ting uten at det har betydning for helsen hennes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14230-r%C3%B8dflammete-hud/#findComment-68383
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...