Gå til innhold

traumebehandling konklusjon

Anbefalte innlegg

Da jeg begynte å skrive innlegg fra hver time, så var formålet å vise dere der ute en litt annen måte å jobbe med overgrepsproblematikk på. Jeg som har vært i dette systemet i noen år nå, hadde hverken hørt eller lest om denne behandlingsmetoden før. Jeg visste også svært lite om den før jeg gikk inn i det. Jeg visste at jeg skulle lære noen teknikker for å mestre flashback bedre, men nå ser jeg jo at det kun var en bitteliten del av det hele.

Jeg har ikke fått så mange svar på innleggene og det er greit, jeg vet at det er veldig mange som har lest dem. Men jeg har snakket litt med folk på chatten og jeg får inntrykk av at noen mener jeg kanskje har vært litt for åpen. Mulig det, men vi skriver mye annet sterkt her inne.

I hvert fall, så skrev jeg disse innleggene mye for dere der ute sin skyld, men etter å ha skrevet 3-4 innlegg, så begynte jeg å tenke at det kanskje ikke var så lurt. Ikke fordi jeg delte for mye av meg selv, men fordi jeg tenkte at om noen av dere der ute noen gang skulle prøve denne metoden, så kunne det være uheldig å vite på forhånd hva den går ut på. For vanligvis liker jeg jo å vite hvor behandlere vil, men det ble et problem den timen da jeg visste hva hun ville jeg skulle gjøre med den nye egenskapen jeg skulle finne.

Men...da må jeg motsi meg selv litt...jeg har snakket litt med hun som ledet disse timene. Jeg har skjønt det sånn at hun begynner første time ganske likt med alle, men deretter utvikler timene seg fra person til person alt etter hva de forskjellige får til, reaksjoner, hindringer, overbevisninger etc. Hun sitter bare med masse metoder og tar tak i det som skjer der og da. Derfor blir vel konklusjonen min at det ikke var så farlig at jeg skrev disse innleggene allikevel. Dessuten har jeg utelatt veldig mye. Jeg og hun jeg snakket med brukte mye koder oss i mellom. F.eks. så nevnte hun ikke ordet overgrep før i 6.time elns, jeg trengte aldri å si hva det var jeg så, selv om vi begge visste at det dreide seg om incest.

Hele denne metoden går ut på å lage nye spor i hjernen. Ved å snu og vende på ting som før har skremt vettet av meg, f.eks. flashback, så har nå både kroppen, følelsene og hodet mitt skjønt at det som skjedde, skjedde da og ikke skjer nå.

For at denne metoden skal virke, så må man ha en god evne til å forestille seg ting, til å kunne hente frem ting som er lagret. Jeg er veldig glad for at jeg ble tilbudt denne type behandling og tror absolutt at den vil hjelpe meg fremover. Jeg er usikker på om jeg vil kunne drive å endre andre former for overbevisninger hjemme alene, men jeg sitter i hvert fall med en del teknikker nå til å kunne takle både det ene og det andre :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142349-traumebehandling-konklusjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lee1365380400

Hei¨

Jeg vil takke deg for at du har beskrevet disse 7 timene (selv om det sikkert har vært tøft) Har følt at det er litt givende og lese om noen som fullfører et behandlingsopplegg og som reflekterer i den grad som du gjør:)¨

Kunne ønske jeg en gang klarte noe slikt!

Gjest Lucas og Lucy

Vi har lest hvert eneste innlegg du har skrevet Vanilje, og setter umåtelig pris på at du har tatt deg tid og bry med å fortelle om denne behandlingsformen, og ikke minst -hvordan du har opplevd den.

Dersom andre her på forumet bruker "utradisjonnelle" metoder for å bekjempe overgrepsproblematikk oppfordres de herved til å fortelle om dette.

Lykke til videre i livet, håper du holder oss oppdatert.

Hilsen 2 "anonyme"

Annonse

Hei vanilje:-)

Jeg har lest alle innleggene dine, og tenkte underveis at det var litt synd at du ikke fikk mer tilbakemelding. Du ga mye av deg selv ved å skrive innleggene, men det var ikke så lett å gi noe meningsfullt tilbake!

Synes ikke du har skrevet mer enn du burde - og håper du får nytte av teknikkene i fremtiden.

Helt på siden: Jeg har fundert på om du spiller for tiden?

Takk for at du delte erfaringene med denne typen behandling med oss. Du er tøff som klarte å gjennomføre alle timene. Skal du ha flere timer etter påske?

Syns ikke du har skrevet for mye fra timene. Tenker at skrivinga kanskje også hadde en slags terapeutisk virkning for deg. Å skrive er en god måte å få rydde i tankene på. Dessuten er det nyttig for alle som sliter med overgrepsproblematikk å vite om ulike former for behandling.

Ønsker deg GOD PÅSKE.

Takk for at du delte erfaringene med denne typen behandling med oss. Du er tøff som klarte å gjennomføre alle timene. Skal du ha flere timer etter påske?

Syns ikke du har skrevet for mye fra timene. Tenker at skrivinga kanskje også hadde en slags terapeutisk virkning for deg. Å skrive er en god måte å få rydde i tankene på. Dessuten er det nyttig for alle som sliter med overgrepsproblematikk å vite om ulike former for behandling.

Ønsker deg GOD PÅSKE.

Hei

Nei, det er ikke planlagt flere samtaler av denne typen.

Nå skal jeg og behandleren min jobbe videre på egenhånd.

Hei vanilje:-)

Jeg har lest alle innleggene dine, og tenkte underveis at det var litt synd at du ikke fikk mer tilbakemelding. Du ga mye av deg selv ved å skrive innleggene, men det var ikke så lett å gi noe meningsfullt tilbake!

Synes ikke du har skrevet mer enn du burde - og håper du får nytte av teknikkene i fremtiden.

Helt på siden: Jeg har fundert på om du spiller for tiden?

Hei :-)

ang spillinga, så tror jeg vi får ta det på mail, vil ikke gjøre meg altfor gjenkjennelig her ;-)

[email protected]

*klem*

hei.. ville bare si at jeg har lest innleggene dine og syns det var utrolig bar at du turde fortelle . selv snakker jeg og psyk om å bruke en terapiform, men jeg er ikke helt klar ennå.. vet ikke om jeg klarer å bli kvitt det vonde hvis jeg først åpner meg for det.. har fortrengt så altfor lenge..

ville bare si at det er godt det finnes personer som tørre prøve noe annerledes og snakke om det.

lykke til!!

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...