Gå til innhold

hypokonder ?

Anbefalte innlegg

Gjest Injun Strike

Jeg har i flere år hatt smerter på høyre side av magen , rett oppunder ribbena. Jeg har vært til legen for dette , men han finner ikke noe som kan forklare smertene. Jeg var til og med til CT for ca. 5 år siden.Jeg har selv tenkt på at det kan være noe med leveren , både p.g.a. lokaliteten og fordi smertene blir betydelig verre ved inntak av alkohol . (Jeg drikker i dag ca. 2-4 glass vin hver helg , men hadde et større forbruk i ungdomsårene og startet tidlig..) Legen mente det kunne være sår på tolvfingertarmen , men medisin mot dette har ikke hjulpet. Det ble tatt blodprøver som viste at jeg ikke har den bakterien som vanligvis er tilstede hos de som har magesår ( jeg husker ikke hva de heter). Jeg har prøvd gastroskopi men klarte ikke ( og kommer aldri til å klare ) å svelge slangen..

Problemet mitt er at etterhvert som de fysiske smertene er blitt verre , spesielt det siste året , øker også den psykiske belastningen da jeg ikke klarer å slå meg til ro med at det ikke er noe fysisk galt. Smertene er for meg veldig reelle og plagsomme , og holder meg våken flere netter. De stråler av og til ut mot høyre skulder , og jeg får "stikksmerter" av og til når jeg bøyer meg , hoster , ler el.l. ( smertene kommer ikke fra muskulaturen , det kan jeg kjenne) , i tillegg til den nesten konstante "tannpinen".

I tillegg er jeg ofte plaget av kvalme og bruker 1-2 pakker Postafen i måneden etter tips fra legen min.

Det at jeg ikke greier å la være å bekymre meg for hva det kan være sliter veldig og går direkte utover livskvalitet/humør/overskudd. Jeg føler meg selvsagt "dum" og som en hypokonder siden jeg kke kan slå meg til ro med det legen sier. Liekvel fortsetter bekymringene , og smertene .

Jeg vet ikke hva som event. kan kjennetegne en "hypokonder" , hvis det kan være den rette diagnosen på meg. Jeg er lite syk ellers , har i snitt sykefravær på jobben 1-2 dager i løpet av 4-5 år , nesten aldri hodepine o.s.v. .. Jeg er 37 år , 164 cm og veier 45 kg.

Jeg skjønner at ingen kan stille en diagnose på nettet , men er det noen som har erfaringer med noe lignende ?

Kan det virkelig være at smertene kun er psykisk betinget ? ( Jeg har aldri hatt noen form for psykiske problemer tidligere )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14235-hypokonder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Injun Strike

Jeg er ingen lege, men kan dette være gallestenplager?

Jeg har gallesten,og ifjor fikk jeg et lite anfall. Dette minnet betydelig mye på det du beskriver !

Takk for tips , det jeg glemte å skrive i innlegget ( det ble så langt...) var at også gallestein er utelukket etter ultralydundersøkelse for ca. 1 år siden....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14235-hypokonder/#findComment-68167
Del på andre sider

Takk for tips , det jeg glemte å skrive i innlegget ( det ble så langt...) var at også gallestein er utelukket etter ultralydundersøkelse for ca. 1 år siden....

OK. Men det er jo ikke sånn at alle blir født med gallestein. Kanskje du har fått det i mellomtiden ?

Vel, uansett, håper du finner ut av det !

Lykke til !

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14235-hypokonder/#findComment-68284
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Du behøver slett ikke være hypokonder,og legen din har jo også nevnt tolvfingertarmen som en konkret årsak.Jeg foreslår at man gjør en ny CT undersøkelse siden det er gått 5 år,og gastroscopi kan deretter vurderes ved behov.-Det er mulig å bruke beroliggende medisiner på forhånd slik at denne undersøkelsen blir lettere å gjennomføre.

Smerter til høyre skulder kan bla.komme ved galleplager,og en blodprøve kan være med på å kartlegge forholdene i gallen.Forverring ved alkoholinntak tyder oftest på at smertene er relatert til meven eller lever/gallesystemet.Smerter ved hosting og latter samt når du bøyer deg synes jeg høres muskulært ut selv om du mener noe annet.Hvis du kan trykke på smertepunkter tyder dette på at det likevel kan være muskulært. Primært synes jeg du skal gå en ny runde hos legen din med det som måtte være nødvendig av undersøkelser,da jeg mener man bør kunne finne et svar på dette,-noe som kanskje hadde vært tilfelle hvis du hadde klart å gjennomføre gastroscopiundersøkelsen sist gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14235-hypokonder/#findComment-69607
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...