Gjest kyssesyk :o( Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg er ei 28 år gammel jente. Helt i starten av februar oppdaget jeg de første tegnene til kyssesyke, og blodprøve og leverprøve sier jeg fremdeles har sykdommen. Sykdommen kom snikende og brukte lang tid fra lymfeknuter ble oppdaget til andre symptomer kom. (hodepie, feber osv.) Av fastlegen, og det jeg har lest, sitter jeg igjen med inntrykk av at jeg må smøre meg med tålmodighet m.t.p når sykdommen forsvinner. Da den gjerne går som den kommer. Stemmer det? Jeg har imidlertid lyst til å "gjøre noe" til tross for at dette er et virus. Jeg har lest at kosstillskudd kan gis i høye doser som terapi, men jeg er redd for å overdosere meg selv og gjøre vondt verre.Regner med at en allmennlege kanskje ikke er enig i nytteverdien av å "proppe" vitaminer og mineraler, men...Håper likevel jeg kan få kommentarer på doseringene: -Dobbel dose multivitamin -Eksta C-vitamin, 1000 mg x 2 -Ekstra B-vitamin, 100 mg x 2 -Kalium, 100 mg x 3 -Sink, ingen dose oppgitt -Omega-3 med vit-E, ingen dose oppgitt -probiotika (levende bakterier) (Listet opp i boken "vitaminguiden" av Earl Mindell. Foreslått som støtte under rekonvalesenstid av kyssesyke) Spørsmål: 1.Proboitika, hva er det? Gode magebakterier? 2.multivitamin x2 = 20 mg vitamin E, er det noe problem å velge et Omega 3 preparat tilsatt vit. E? 3.Multivit. x 2= 30 mg sink, kan jeg ta et rent sinktilskudd ved siden av? 4.Kalium tabletter finnes kun med dose på 750 mg (lokalt apotek), er det for høy dose m.t.p at jeg ikke har påvist mangel? Kan også fortelle at jeg har hatt uspesifiserte smerter i mage og bryst i forbindelse med kyssesyken (EKG var normal), bør jeg da unngå kaluim? Står advarsler på kaliumpakken som jeg ikke forstår. 5. Litt ut av hovedtema: Har du hatt pasienter som har kjent lymfeknuter stikke/ verke i mage og bryst? Fastlegen mente det ikke var å utelukke, selv om det ikke var vanlig. ...C-vitamin vet jeg resulterer kun i løs mage ved overdosering... 6.Hva med B-vitamin? Vil ikke ramse opp alle dosene da det er mange ulike b-vit både i multivit. og i B-kompleks. Men er det "grenser" av visse b-vit som jeg bør være spesielt oppmerksom på? 7. Ellers noen gode råd, foruten hvile, som kan hjelpe kroppen i å bli kvitt viruset? Det ble mange spørsmål. Svar gjerne ja/ nei der hvor det ikke er nødvendig med utdyping. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142373-kyssesyke-og-kosttilskudd-som-terapi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Kan ikke gå så mye i detaljer som du ønsker. Disse megavitamin-terapiene har mye for seg; bare prøv. C-vitamin-dosen kan du øke enda mer om du ønsker. Viktigste vitaminet man ikke må overdosere er A-vitamin. Dobbel dose multivitamin gir øvre grense, da må du bruke omega-3 i ren form, ikke som tran. Hvile er kanskje viktigste medisinen etter mononukleose/kyssesyken. Det er ingen sammenheng med hvor sykdommen kom; men jo mindre hensyn man tar jo lenger tid tar det før man er frisk. Når leververdiene er normale kan du gradvis begynne å trene igjen. Probiotika er alle de bakteriene som vi skal ha i kroppen for å holde oss friske. Du kan lese i blader Mat og Helse om mye av dette, ellers så har vi Dr.Bruset i DOL`s forum for alternativ-medisin som kanskje har kapasitet til mer detaljerte svar. Godt humør gjør oss fortere friske.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142373-kyssesyke-og-kosttilskudd-som-terapi/#findComment-899204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.