Gå til innhold

bipolar lidelse rapid cycling


seerra

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 32 år som har lidelsen bipolar rapid cycling. Jeg lurer på om du kan gi meg noe informasjon om denne lidelsen og medisiner som kan forebygge de raske svingningene.Er det vanlig å fungere dårlig i dagliglivet ? Jeg har store problemmer å med å klare å leve med denne sykdommen. Ingen andre i familien er syke. Vet du om en kan bli frisk av en slik diagnose er noe jeg ofte tenker på. vennlig hilsen Seerra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

Jeg har samme diagnose. Fungerer ikke i dagliglivet når jeg er dårlig. I gode perioder fungerer jeg helt greit. Jeg bruker mange medisiner, Lamictal (som visstnok skal være sååå bra på bipolar rapid cycle-noe den ikke er i mitt tilfelle), Fontex og Fluanxol. Har gått opp fra 55 kg til 72 kg etter at jeg fikk medisiner. Nå skal jeg også få Litium siden medisinene ikke tar vekk depresjonen. Akkurat idag fungerer jeg greit. For noen dager siden lå jeg krøket sammen i senga sammen med en intens smerte og gikk og gråt i gangene der jeg er innlagt. Noen dager før der igjen var jeg oppstemt og aktiv og pratet til alle om at jeg var en gud. Bipolar lidelse er et helvete! Man blir aldri frisk. Medisiner skal lindre noe, men de kan ikke ta alt i følge mine behandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det var veldig oppløftende støtte fra trrrish der da :o)

Det kommer vel litt an på hvor hardt angrepet du er. Jeg har en veldig lett grad av bipolar og til nå har Lamictal hjulpet meg. Jeg har ennå ikke brukt det ett år så det gjenstår litt å se.

Men om en kan bli helt frisk av det, det kan jeg ikke tenke meg. Kanskje du finner litt mer stoff på denne siden http://www.bipolarhome.org/

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er jo håp

Det var veldig oppløftende støtte fra trrrish der da :o)

Det kommer vel litt an på hvor hardt angrepet du er. Jeg har en veldig lett grad av bipolar og til nå har Lamictal hjulpet meg. Jeg har ennå ikke brukt det ett år så det gjenstår litt å se.

Men om en kan bli helt frisk av det, det kan jeg ikke tenke meg. Kanskje du finner litt mer stoff på denne siden http://www.bipolarhome.org/

Mvh

Selv om jeg har bp1, altså det man kan kalle hardt rammet så virker Lamictal på meg. Det virker t.o.m. veldig bra. Vet ikke ennå om jeg klarer meg bare med den ennå, og tar en minimal dose anti-psykotika for å fjerne de små tendensene til mani som kommer.

Så der er håp, men frisk har jeg aldri hørt at noen blir. Men riktig medisinering kan jo hjelpe veldig mye. Jeg vet om mange bp som har godt betalte jobber og lederstillinger og lever et tilnærmet "vanlig" liv, så det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig medisinering/behandling så er det gode muligheter for å fungere godt i hverdagen.

Har diagnosen bipolar1 selv, og lever et normalt, godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Med riktig medisinering/behandling så er det gode muligheter for å fungere godt i hverdagen.

Har diagnosen bipolar1 selv, og lever et normalt, godt liv.

Det er jo litt forskjell på rapid cycling og å ha to episoder med flere år i mellom da...... :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt forskjell på rapid cycling og å ha to episoder med flere år i mellom da...... :\

Ja, jeg vet det ikke er helt sammenlignbart. Jeg har vært innmari syk, selv om jeg fungerer bra nå. Det har ikke bare vært lett akkurat. Er nok mange som er litt overasska over at ting fungerer såpass bra nå. Feks. hun jeg gikk til på BUP hadde ikke de helt store tankene om framtida mi.:(

Jeg har lange gode perioder så jeg er vel heldig.

Med riktig medisinering kan man jo bli bedre uansett hvordan sykdommen er. Jeg prøvde bare å formidle at det _går an_ å fungere greit med en alvorlig diagnose. Vet om andre som klarer seg relativt bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Ja, jeg vet det ikke er helt sammenlignbart. Jeg har vært innmari syk, selv om jeg fungerer bra nå. Det har ikke bare vært lett akkurat. Er nok mange som er litt overasska over at ting fungerer såpass bra nå. Feks. hun jeg gikk til på BUP hadde ikke de helt store tankene om framtida mi.:(

Jeg har lange gode perioder så jeg er vel heldig.

Med riktig medisinering kan man jo bli bedre uansett hvordan sykdommen er. Jeg prøvde bare å formidle at det _går an_ å fungere greit med en alvorlig diagnose. Vet om andre som klarer seg relativt bra også.

Bra at andre kan leve bra. Godt å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er jo håp

Selv om jeg har bp1, altså det man kan kalle hardt rammet så virker Lamictal på meg. Det virker t.o.m. veldig bra. Vet ikke ennå om jeg klarer meg bare med den ennå, og tar en minimal dose anti-psykotika for å fjerne de små tendensene til mani som kommer.

Så der er håp, men frisk har jeg aldri hørt at noen blir. Men riktig medisinering kan jo hjelpe veldig mye. Jeg vet om mange bp som har godt betalte jobber og lederstillinger og lever et tilnærmet "vanlig" liv, så det er ikke umulig.

Vil bare si at jeg også er rapid cycling. Glemte å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at andre kan leve bra. Godt å høre.

Kan hende du får det bedre snart også.. Noen ganger tar det litt tid, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...