spooky Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Jeg er 25 år gammel og har nettopp fått vite, at jeg er det de kaller multiallergiker. Jeg er allergisk mot ulike pollen typer, støv, samt en del matvarer f.eks. hvete,soyabønner,peanøtter,melk,,eggehvite, kumelk og torsk. Jeg har i flere år vært plaget av vondt i magen, med luftsmerter og kramper, samt kvalme, dette problemet ble aldri forklart med annet enn at jeg hadde en såkalt følsom tarm. Resultatene av disse allergitestene fikk jeg i forbindelse med en undersøkelse hos en øre, nese - og hals spesialist, p.g.a slimhinneproblemer. Det er en del ting jeg er usikker på når det kommer til hva dette innebærer. Jeg har blitt anbefalt av min lege å unngå disse matvarene i min kost. Har lest en del om dette med opplysningene er litt motstridene. Hvete er ikke det samme som glutenallergi og jeg har lest at de som er allergisk mot hvete, reagerer på hvetestivelsen og kan spise brød med hvetemel? På produktinformasjonen på varene står det at produktet inneholder vegetabilsk olje og fett, men ikke noe om det er soyaolje. Håper på at det er mulig å få en forklaring på dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142543-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bulf1365380564 Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har en sønn på 6 1/2 år som er veldig allergisk bl a. mot Hvete. Han tåler hvetestivelse men han tåler ikke å få i seg brød o.l. med hvete, da går det veldig dårlig. Dette er veldig vanskelig, og det tar mye tid å finne ut av dette. Foreslår at du sender et spørsmål om dette til Dr Halvorsen på denne siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142543-allergi/#findComment-899018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Kjære spooky Blodprøver på matvareallergi er ikke tilstrekkelig til å stille en diagnose. Ved å unngå alt som blodprøven slår ut på kan du komme riktig ille ut å kjøre. De som er plaget med magesmerter og luft i magen kan ofte ha nytte av å unngå melk og søtmelkprodukter. Vanligvis går syrnete melkeprodukter bedre. Som et forsøk er det ofte lurt å unngå alt av melkeprodukter en periode for å se om plagene bedrer seg. Gjør de det kan man så forsøke med litt hvit ost og yoghurt for å se om det tåles bedre. Når det gjelder hvete så forekommer hveteallergi, men det er mye vanligere at testene slår ut på hvete uten at man må unngå hvete i bakst. Rått hvetemel kan tåles dårligere, og det å ouste inn hvetestøv kan gi symptomer fra nese og eventuelt fra lungene. Så lenge man har spist brød med hvete uten å få tydelige plager skulle det ikke være noen grunn til å unngå vanlig brød. Når det gjelder hvetestivelse så er nok det mye mindre allergiutløsende enn hveteprotein. Problemet med hvetestivelse er at det kan inneholde spor av protein og således gi symptomer hos de mest følsomme glutenintolerante (cøliaki)pasienter. Det ver sjelden at soya i de små mengdene som finnes i våre ferdigprodukter fører til allergisymptomer. Noen peanøttallergikere kan også reagere på soya, men en blodprøvetest er absolutt ikke diagnostisk. Selv om man er allergisk for soya er soyaolje ikke noe stort problem. Oljene inneholder så godt som ikke protein og det er protein man er allergisk for. Bare de aller aller mest følsomme reagerer på oljene fra soya, peanøtter og torsk (tran f.eks.) Vi anbefaler alle våre torskeallergikere å bruke tran så fremt de ikke er av de mest hyperallergiske (og det er heldigvis sjelden). Kjære deg, sørg for videre undersøkelser før du kutter ut for mange ting i kosten din. De som ønsker å eksperimentere på egen hånd bør bare forsøke med melken i første omgang, som skissert ovenfor. Håper dette var oppklarende for deg oig lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142543-allergi/#findComment-901483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.