Gå til innhold

Er det mulig å slutte med Effexor?


Chey

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i ca 10 år gått på lykkepiller, først Seroxcat, Cipramil og nå Effexor.

Jeg begynte med denne medisinen fordi jeg hadde plager som var relatert til en svært traumatisk fødsel.

Mine plager var når jeg hadde 'anfall' tap av koordinasjonen, sløvet tale og klarte ikke å stå oppreist. Om jeg provoserte dette ved å prøve å gå noen skritt fikk jeg krampe i hele kroppen. Hele kroppen ble helt stiv.

Jeg trodde lykkepiller var for deprimerte. De få gangene jeg har trappet ned har jeg møtt den 'sorte veggen'.

Blir da fryktelig deppa og går rundt i en suicidal tankegang nesten hele tiden.

Disse plagene hadde jeg ikke før jeg begynte med lykkepillen.

Gjør medisinen oss enda værre tro?

Håper noen tar seg tid om de har klart å slutte å bruke disse tabelettene, og hvordan dere gikk frem for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mulig.Nedtrapping bør skje i samråd med legen din.

Jeg fortalte legen at jeg hadde lyst å trappe ned, men han ville øke dosen istedenfor. Nå går jeg på 300 mg daglig.

Hvorfor kan ikke legene spille mer på lag tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Jeg fortalte legen at jeg hadde lyst å trappe ned, men han ville øke dosen istedenfor. Nå går jeg på 300 mg daglig.

Hvorfor kan ikke legene spille mer på lag tro?

Gi klar beskjed om hva du ønsker.

Men kanskje legen bare vil ditt beste? Hvis du fremdeles ikke vil prøve det legen vil, så si klart i fra til legen.

Legen er uansvarlig hvis han/hun ikke hjelper deg med deg.

Er du misfornøyd meg legen din er det mulig å bytte fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pillemotstander av erfaring

Jeg klarte å slutte på andre forsøket. Første gangen møtte jeg veggen som deg. Legen sa da at det var fordi jeg ikke var bra. Andre gangen søkte jeg hjelp på nettet (legen hadde ikke peil) og fant ut at jeg måtte rappe ned over flere måneder. Fra 75 mg og ned er det vanskeligste. Der må du gå saaaaaaaaakte. Delte kapslene på slutten og tok bare noen korn den siste tiden.

Jeg fikk også plager ved Efexor jeg ikke hadde før. Etter seponering hadde jeg det veldig vanskelig med indre uro og aggressivitet. Helt jævlig, men noe en må igjennom hvis en vil ha det ut av kroppen. Ikke alle reagerer slik da, men er en av de uheldige sliks om jeg så mpå en gjennom det for å bli 'fri'.

Jeg ble bedre og bedre måned for måned, men det tok nok halvannet år før jeg følte meg tilnærmet som før. Jeg er ganske sikker på at Efexor har ødelagt noe i meg, men da får jeg høre at jeg bare tuller selvfølgelig. Men jeg hadde ikke slike problemer FØR jeg begynte med piller. Men gjort er gjort, ikke noe å gjøre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å slutte på andre forsøket. Første gangen møtte jeg veggen som deg. Legen sa da at det var fordi jeg ikke var bra. Andre gangen søkte jeg hjelp på nettet (legen hadde ikke peil) og fant ut at jeg måtte rappe ned over flere måneder. Fra 75 mg og ned er det vanskeligste. Der må du gå saaaaaaaaakte. Delte kapslene på slutten og tok bare noen korn den siste tiden.

Jeg fikk også plager ved Efexor jeg ikke hadde før. Etter seponering hadde jeg det veldig vanskelig med indre uro og aggressivitet. Helt jævlig, men noe en må igjennom hvis en vil ha det ut av kroppen. Ikke alle reagerer slik da, men er en av de uheldige sliks om jeg så mpå en gjennom det for å bli 'fri'.

Jeg ble bedre og bedre måned for måned, men det tok nok halvannet år før jeg følte meg tilnærmet som før. Jeg er ganske sikker på at Efexor har ødelagt noe i meg, men da får jeg høre at jeg bare tuller selvfølgelig. Men jeg hadde ikke slike problemer FØR jeg begynte med piller. Men gjort er gjort, ikke noe å gjøre med!

Hei og takk for svar.

Tør jeg spørre hvorfor du måtte begynne med Effexor og om du hadde brukt andre tilsvarende midler før det?

Klarte du ellers å fungere eventuellt i jobb og med familien når du trappet ned?

Er så redd at de stadig vonde tankene om å ta mitt eget liv skal bli overvelmende og at jeg gjør ting jeg egentlig ikke mener.Kanskje det går ann å bli dagpasient på en avdeling eller noe slikt for å føle seg passet på.

Syns min mann og mine barn skal bli spart for det værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten signatur

Hei og takk for svar.

Tør jeg spørre hvorfor du måtte begynne med Effexor og om du hadde brukt andre tilsvarende midler før det?

Klarte du ellers å fungere eventuellt i jobb og med familien når du trappet ned?

Er så redd at de stadig vonde tankene om å ta mitt eget liv skal bli overvelmende og at jeg gjør ting jeg egentlig ikke mener.Kanskje det går ann å bli dagpasient på en avdeling eller noe slikt for å føle seg passet på.

Syns min mann og mine barn skal bli spart for det værste.

Jeg hadde brukt Cipramil først. Hadde ikke problemer med å slutte med den. Fikk Efexor for å komme over en sorg, og det bare kapslet sorgen inn isteden. Det kom ut etter seponering, da grein jeg i et halvt år.

Klart det gikk ut over familien, når jeg var så ubalansert og oppfarende. Det var en fæl tid!

Men jeg var ikke suicidal, er en det så MÅ en vel ta imot hjelp. Bivirkninger eller ikke. Efexor hjalp meg til å bli gladere og roligere, mens jeg gikk på dem, men det var mange bivirkninger også. Elektriske støt i hjernen, svetting, svekket konsentrasjon og hukommelse, svikt i motorikken, og så fikk jeg indre uro av dem, det hadde jeg ikke før pillene, og dessverre har den blitt konstant selv om jeg har sluttet med pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...