Gå til innhold

Tåler ikke kritikk...


Gjest urkurksuragurk

Anbefalte innlegg

Gjest urkurksuragurk

Jeg merker at jeg ikke tåler kritikk. Har to ganger fått kritikk av den samme personen og jeg takler det dårlig. En gang gikk han til sin leder som meldte fra til min leder slik at jeg ble kalt inn. Det var ingen stor sak noen av gangene.

Vi jobber på hvert vårt nivå i en organisasjon og har aldri møtt hverandre, men jeg begynner å tenke at vedkommende har i mot meg. Jeg er ganske ny i jobben og det hender jeg gjør feil, slik som alle andre. Jeg er bare innmari dårlig på å takle kritikk og får lyst til å gi opp..

Vet ikke helt hvor jeg vil hen, men kanskje noen har noen råd. Mulig jeg er litt paranoid og jeg vet at jeg er dårlig til å takle negativ kritikk. Hører jeg mer fra samme personen så tar jeg det snart personlig.

Må legge til at jeg også får mye positiv feedback så det er bare det at når det en sjelden gang kommer noe negativt så tar jeg det innover meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli trygg på deg selv er beste prevensjon mot å ta seg nær av hva andre måtte mene om deg. Fokuser på dine positive sider, se deg selv som et godt menneske (forhåpentligvis er du også det). Vær trygg på at du er god, selv om noen andre måtte mene noe annet. Prøv også å se på hvorfor vedkommende kommer med kritikk. Det behøver strengt tatt ikke ha så mye med deg å gjøre, men kan være alt fra projeksjoner til forsøk på hersking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt personlig kontakt med den personen som har klaget på deg, for å høre om han har noe å si. Mange ganger kan det være kjempenyttig å få personen i tale, istedenfor å gå rundt og lure. Kanskje har han noe å si, kanskje blir han såpass tatt på sengen at han ikke vet hva han skal si - og heller ikke kommer til å fortsette med å klage på deg om og om igjen med mindre det virkelig dreier seg om noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terakotta

Sånn er vi vel alle - i og med at vi fleste gjør så godt vi kan! :)

Sånt er ikke moro. Det er viktig da å ikke fall i felle og snakke ufordelaktig (dritt) om den personen. Ikke lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urkurksuragurk

Hvorfor får jeg en følelse av at du er en kvinne....

Hvorfor tror du det?

Menn sutrer ikke og tar ikke kritikk personlig?

Hva slags råd ville du gitt til en mann i situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest urkurksuragurk

Sånn er vi vel alle - i og med at vi fleste gjør så godt vi kan! :)

Sånt er ikke moro. Det er viktig da å ikke fall i felle og snakke ufordelaktig (dritt) om den personen. Ikke lett :)

Jeg snakker ikke om denne personen blant mine kollegaer vil helst ikke at de skal høre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det?

Menn sutrer ikke og tar ikke kritikk personlig?

Hva slags råd ville du gitt til en mann i situasjonen?

All kritikk er personlig :)

Føler du at det blir et problem, er det nok best å kvele det før det får rotfeste. Noen mennesker bare må hevde seg på bekostning av andre, og hvis det er tilfelle bør du umiddelbart ta tilltak på det. Snakk med vedkommende, evt ta det til din overordnede som har et personalansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urkurksuragurk

All kritikk er personlig :)

Føler du at det blir et problem, er det nok best å kvele det før det får rotfeste. Noen mennesker bare må hevde seg på bekostning av andre, og hvis det er tilfelle bør du umiddelbart ta tilltak på det. Snakk med vedkommende, evt ta det til din overordnede som har et personalansvar.

Hvis det gjentar seg ofte og det handler om bagateller eller usakligheter så vil jeg nok ta det opp med han det gjelder. Vil spørre om hva som gjør at han har så mye å utsette på jobben jeg gjør eller meg som person.

Jeg drøyer å ta det opp med overodnet. Det gjør jeg ikke før jeg blir så lei at jeg vurderer sykmelding. Jeg skygger unna konflikter og liker vel at ting fungerer greit uten innblanding fra ledere. Litt feig og svak er jeg nok. Må lære meg å bli litt tøffere og takle konflikter og kritikk bedre. Kommer seg vel etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

Hvis det gjentar seg ofte og det handler om bagateller eller usakligheter så vil jeg nok ta det opp med han det gjelder. Vil spørre om hva som gjør at han har så mye å utsette på jobben jeg gjør eller meg som person.

Jeg drøyer å ta det opp med overodnet. Det gjør jeg ikke før jeg blir så lei at jeg vurderer sykmelding. Jeg skygger unna konflikter og liker vel at ting fungerer greit uten innblanding fra ledere. Litt feig og svak er jeg nok. Må lære meg å bli litt tøffere og takle konflikter og kritikk bedre. Kommer seg vel etterhvert. :)

Hvis du skal lære deg å konfrontere, hvorfor ikke begynne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urkurksuragurk

Hvis du skal lære deg å konfrontere, hvorfor ikke begynne nå?

Hvorfor ikke konfrontere nå?

Jeg ser det ikke som noe poeng å konfrontere den det gjelder før jeg er sikker på at jeg har en "sak". Jeg vil ikke latterliggjøre meg eller lage det til noe større problem enn det er. Men hvis det viser seg å være et mønster, så kan jeg ikke la det fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

Hvorfor ikke konfrontere nå?

Jeg ser det ikke som noe poeng å konfrontere den det gjelder før jeg er sikker på at jeg har en "sak". Jeg vil ikke latterliggjøre meg eller lage det til noe større problem enn det er. Men hvis det viser seg å være et mønster, så kan jeg ikke la det fortsette.

Ok, sånn å forstå. Synes uannsett det var teit av kollegaen din å gjøre sånt. Og skjønner godt at du føler deg utilpass. Det tror jeg enhver ville gjort.

Lykke til ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...